Grupa PZU przedstawiła wyniki za 2023. Bardzo dobry rok

Grupa PZU wypracowała w 2023 r. rekordowy w jej historii zysk netto, przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, w wysokości blisko 5,8 mld zł. To o przeszło połowę więcej niż rok wcześniej.

Publikacja: 21.03.2024 13:10

Grupa PZU przedstawiła wyniki za 2023. Bardzo dobry rok

Foto: Fotorzepa, Grzegorz Balawender

Grupa PZU ogłosiła w czwartek swoje wyniki za 2023 r.

Tak rosły zyski PZU

Jej zysk netto przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej, czyli na PZU, był w zeszłym roku o 52,5 proc. wyższy niż w 2022 r. i wyniósł 5,766 mld zł. Na taki wynik przełożył się m.in. wzrost przychodów ze sprzedaży z ubezpieczeń do blisko 27 mld zł (8,6 proc. r/r), z czego 2,7 mld zł dała sprzedaż polis za granicą (wzrost o 16,3 proc. r/r) oraz bardzo wysoka rentowność w najważniejszych dla Grupy PZU obszarach produktowych na rynku polskim.

Grupa PZU pochwaliła się też bardzo dobrym wynikiem z inwestycji na portfelu głównym, który w 2023 r. przekroczył 2,5 mld zł (wzrost o 12,1 proc. r/r). Należące do niej banki Pekao i Alior dołożyły do tego prawie 2 mld zł (wzrost o 241,6 proc. r/r).

Czytaj więcej

Ruszyła kadrowa miotła w PZU. Na początek nowa rada nadzorcza

– Wyniki wypracowane w 2023 r. stanowią solidny fundament dla kontynuacji rozwoju biznesu Grupy PZU i dalszego umacniania jej wiodącej roli w polskim sektorze finansowym. Pozytywnym sygnałem są nie tylko dynamika i wysokość rocznego wyniku, ale także jego jakość. Bazuje on na stabilnych fundamentach i powtarzalnych procesach w podstawowym dla PZU obszarze ubezpieczeń. Co więcej, obecny i prognozowany poziom stóp procentowych wciąż tworzy dobre perspektywy dla działalności inwestycyjnej Grupy oraz dla wyników banków wchodzących w jej skład – skomentowała Anita Elżanowska, członkini Rady Nadzorczej PZU, delegowana do czasowego wykonywania czynności prezeski PZU.

W samym czwartym kwartale zeszłego roku zysk netto przypisany właścicielom jednostki dominującej grupy PZU sięgnął 1,631 mld zł i było o 35,6 proc. wyższy niż rok wcześniej. Wyniki wyraźnie przekroczyły oczekiwania rynkowe. W czwartek przed południem kurs akcji PZU na GPW zyskiwał blisko 5 proc. i zbliżał się do 50 zł.

Czytaj więcej

Kto zostanie nowym szefem PZU? Rusza kadrowa karuzela

Będzie dywidenda dla inwestorów PZU

W zeszłym roku do akcjonariuszy PZU trafiło 2,1 mld zł dywidendy z tytułu podziału zysku za rok 2022 r. powiększonego o kwotę przeniesioną z kapitału zapasowego utworzonego z zysku za rok 2021 r. Dało to 2,4 zł dywidendy na akcję. – Są wszelkie podstawy, by kontynuować realizację założeń polityki kapitałowej spółki w zakresie dywidendy – oceniła Anita Elżanowska. – Zysk PZU, który jest kluczowy przy ustalaniu górnej granicy wypłaty, wzrósł z 1,6 mld zł w 2022 r. do niemal 4 mld zł w 2023 r. Również rekomendacja Komisji Nadzoru Finansowego odnośnie dopuszczalnych poziomów dywidendy 2024 r. jest mniej restrykcyjna niż w latach ubiegłych  dodała.

Czytaj więcej

NIK skontrolowała państwowe spółki i fundacje. Firmy z grup Orlenu, PZU i KGHM z problemami

Dobra sprzedaż polis PZU

W minionym roku dynamicznie rosła przede wszystkim sprzedaż ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych. Przychody Grupy PZU z ubezpieczeń w tym obszarze na rynku polskim wzrosły o 11,4 proc. r/r – do 16,1 mld zł. – W 2023 r. skoncentrowaliśmy się na rozwoju produktów pozakomunikacyjnych, które charakteryzują się mniejszą cyklicznością cenową niż produkty komunikacyjne. W tym segmencie mamy duże pole do rozwijania oferty dla naszych klientów. Na tle rynku jesteśmy też w stanie coraz lepiej zarządzać kosztem ryzyka w oparciu o wzbogacane danymi nieustrukturyzowanymi wewnętrzne bazy danych oraz stale rozwijane narzędzia analityczne. Przychody w grupie ubezpieczeń pozakomunikacyjnych wyniosły blisko 6,9 mld zł, co oznacza wzrost o 14,6 proc. w skali roku. Jednocześnie wynik operacyjny w tym segmencie wzrósł o 39,4 proc. r/r do 1,4 mld zł, co stanowiło ok. połowę wyniku wygenerowanego przez nas w obszarze ubezpieczeń majątkowych w Polsce – wylicza Tomasz Kulik, członek zarządu i dyrektor finansowy Grupy PZU.

Czytaj więcej

Rekordowy zysk Grupy PZU. W trzy kwartały więcej niż kiedykolwiek w rok

Przychody PZU z ubezpieczeń na życie w Polsce w 2023 r. wyniosły blisko 8,1 mld zł. – Dzięki atrakcyjnym produktom i zdynamizowaniu sprzedaży, wynik netto PZU Życie w 2023 r. sięgnął blisko 1,7 mld zł i był wyższy aż o 87,2 proc. niż rok wcześniej – poinformowała z kolei Aleksandra Agatowska, prezes PZU Życie.

Liczba umów zdrowotnych w Grupie PZU na koniec 2023 r. przekroczyła 3,4 mln (wzrost o 6,1 proc. r/r), a przychody całego filaru zdrowia wyniosły ponad 1,6 mld zł i były wyższe o 25,9 proc. niż rok wcześniej. TFI PZU pozostaje jednym z liderów rynku pod względem sprzedaży funduszy netto, która w minionym roku wyniosła 3 mld zł. Jest również mocnym wiceliderem rynku Pracowniczych Planów Kapitałowych, zarządzającym aktywami o wartości 4,6 mld zł (wzrost o 88,9 proc. r/r), co przekłada się na ponad 21-procentowy udział w rynku PPK.

Czytaj więcej

Wybory ciągną kurs PZU. Inwestorzy czekają na zmiany

Strategia na finiszu

Grupa PZU weszła w ostatni rok realizacji strategii „Potencjał i rozwój” na lata 2021-24. Jak twierdzi, wyniki wypracowane w 2023 r. oznaczają przekroczenie ambicji strategicznych wyznaczonych na 2024 r. w przypadku 4 z 7 kluczowych celów (m.in. zysk netto na poziomie 4,3 mld zł i wkład banków do wyniku w wysokości 1 mld zł) oraz mocne zbliżenie się do osiągnięcia pozostałych (m.in. przychody z ubezpieczeń brutto w wysokości 28 mld zł, przychody filaru zdrowia w wysokości 1,7 mld zł).

Grupa PZU ogłosiła w czwartek swoje wyniki za 2023 r.

Tak rosły zyski PZU

Pozostało 99% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Ubezpieczenia
Polisa dla kota lub psa? Aż 40 proc. właścicieli nawet nie wie, że są takie ubezpieczenia
Ubezpieczenia
Szefowa LINK4 odwołana. Jest nowa prezes, pełniąca obowiązki
Ubezpieczenia
Uścińska: System emerytalny jest bezpieczny dla państwa, wymagający dla ludzi
Ubezpieczenia
Raty leasingu za ciężkie dla małych firm
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Ubezpieczenia
Głębokie wymiatanie kadr w PZU. Pracę tracą nie tylko szefowie