WSTEP Podatek od dochodow osobistych w 2004 r.

To, co najwazniejsze

Co dobre, co watpliwe

Elzbieta Kleniewska, doradca podatkowy, Kancelaria Podatkowa "Kontabl" s.c. M. Gago, E. Kleniewska

Jak zwykle, zmiany powoduja wiele roznych opinii i dyskusji, w jakim kierunku zmierza nasz system podatkowy i jakie skutki gospodarcze spowoduje nowelizacja.

Jedno jest pewne. Tak obszerna zmiana tak wielu artykulow ustawy spowoduje przede wszystkim liczne problemy z zapoznaniem sie z nia, i to zarowno przez organy skarbowe, jak i doradcow podatkowych oraz samych podatnikow, nie mowiac juz o jej stosowaniu. Tak sie czesto sklada, ze korekty wprowadzane w celu usuniecia watpliwosci wywoluja nastepne.

Generalnie jednak uwazam, ze wiele zmian bedzie mialo bardzo korzystny wplyw na rozwoj malych i srednich przedsiebiorstw. Najwazniejsza z nich daje podatnikom prowadzacym dzialalnosc gospodarcza mozliwosc wyboru rozliczania sie na zasadach ogolnych albo skorzystania z rozliczenia wedlug stawki 19-proc. Przedsiebiorcy, aby sie rozwijac, musza inwestowac i powiekszac kapitaly na biezaca dzialalnosc. Moga na to przeznaczyc tylko te czesc dochodow, ktora zostaje im po zaplaceniu podatkow. Im wyzsze placa podatki, tym mniej srodkow pozostaje na rozwoj firmy. W zwiazku ze zmniejszeniem obciazenia podatkowego powstaje tez mozliwosc zatrudniania nowych pracownikow. To oczywiste, choc bariera pozostaja duze obciazenia skladkami na ubezpieczenia spoleczne.

Ciesze sie, ze zdecydowano sie na umozliwienie opodatkowania 19-proc. podatkiem osob rozpoczynajacych dzialalnosc gospodarcza.

Mozna by wskazac wiecej drobniejszych zmian, bedacych krokami we wlasciwym kierunku. Jedna z nich jest np. wprowadzenie mozliwosci odliczania skladki na ubezpieczenie zdrowotne od zaliczek na podatek placonych przez przedsiebiorcow w formie uproszczonej i mozliwosc sprzedazy srodkow trwalych bez podatku po 6 latach od wycofania ich z dzialalnosci gospodarczej.

Niestety wiele zmian jest niekorzystnych. Do nich zaliczyc trzeba zwlaszcza uchylenie licznych zwolnien. Dotknie to przede wszystkim najubozszych podatnikow. Ponadto brak zwolnien moze zniechecic pracodawcow do wykonywania funkcji socjalnych. Przeciez duza czesc wydatkow socjalnych byla finansowana przez pracodawcow, np. opieka lekarska, zapomogi z zakladowego funduszu swiadczen socjalnych. Kontrowersyjna zmiana jest wylaczenie mozliwosci swiadczenia uslug menedzerskich w ramach dzialalnosci gospodarczej.

  • 19 PROC. OD DOCHODU. Prowadzacy dzialalnosc gospodarcza beda mogli wybrac opodatkowanie dochodow z niej wedle liniowej stawki: 19 proc. Podatek ten platny jest od dochodow, a wiec po uwzglednieniu kosztow uzyskania wedlug dotychczasowych zasad. Rozliczajacym sie wedlug niego nie przysluguja zadne ulgi ani odliczenia, poza odliczeniem od dochodu skladek na ubezpieczenia spoleczne, a od podatku - na zdrowotne. Nie maja prawa do wspolnego rozliczenia sie z malzonkiem ani do opodatkowania przewidzianego dla samotnych rodzicow.
  • BEZ WALORYZACJI. Zrezygnowano na stale z waloryzacji skali podatkowej. Jej przedzialy beda takie same jak w 2002 r. i 2003 r. i stawki takie jak dotychczas: 19, 30 i 40 proc. Zrezygnowano tez z waloryzacji innych limitow podatkowych. Zryczaltowane koszty uzyskania przychodow ze stosunku pracy i stosunkow pokrewnych ustalono kwotowo, w wysokosci nieco wyzszej niz w 2003 r. i jednoczesnie wylaczono w stosunku do nich mechanizm waloryzacji.
  • ZYSKI GIELDOWE. Opodatkowane beda zyski gieldowe. Skonczylo sie ostatecznie wieloletnie zwolnienie z podatku obejmujace dochody ze zbycia akcji kupionych na gieldzie, w ofercie publicznej i w regulowanym obrocie pozagieldowym. Opodatkowane zostana - stawka 19 proc. - tylko dochody z odplatnego zbycia akcji i obligacji kupionych od 1 stycznia 2004 r. Wczesniej nabyte skorzystaja ze zwolnienia na dotychczasowych zasadach.
  • ZYSKI KAPITALOWE. Ujednolicono sposob opodatkowania wszystkich zyskow kapitalowych. Od 1 stycznia 2004 r. beda obciazone wedlug jednej liniowej stawki - 19 proc., z tym ze w odniesieniu do niektorych podatek bedzie zryczaltowany, a w odniesieniu do innych - obciazy dochod ustalony z uwzglednieniem kosztow jego uzyskania.
  • REDUKCJA ULG. Znikaja kolejne ulgi i odliczenia podatkowe. Nie bedzie ulg:

- na dojazdy dzieci do szkol zamiejscowych,

- na odplatne ksztalcenie w szkolach wyzszych i w wyzszych szkolach zawodowych,

- na literature fachowa, przyrzady i pomoce naukowe oraz programy komputerowe,

- na wlasne odplatne ksztalcenie sie i doksztalcanie,

- na skladki na rzecz organizacji, do ktorych przynaleznosc podatnika jest obowiazkowa (samorzad lekarski, pielegniarski, adwokacki itd.),

- dla zatrudniajacych aresztantow i wiezniow.

  • TROCHE ODLICZEN. Pozostaje odliczenie - od dochodu - skladek na ubezpieczenie spoleczne: emerytalne, rentowe, chorobowe, wypadkowe i na rehabilitacje osob niepelnosprawnych, oraz - od podstawy opodatkowania - tzw. ulgi odsetkowej (na splate komercyjnych kredytow mieszkaniowych). Pozostaje okrojone odliczenie z racji darowizn (tylko na rzecz organizacji pozarzadowych i innych prowadzacych dzialalnosc pozytku publicznego w sferze zadan publicznych i na cele kultu religijnego oraz na koscielna dzialalnosc charytatywna). Od podatku odliczyc bedzie mozna skladki na ubezpieczenia zdrowotne (na Narodowy Fundusz Zdrowia). A przejsciowo, bo tylko w 2004 r. i 2005 r., wydatki na remont i modernizacje. Pojawia sie nowa ulga polegajaca na pomniejszeniu podatku, ale nie wiecej niz o 1 proc., o wplaty na rzecz organizacji pozytku publicznego. Nadal tez kontynuujacy inwestycje sprzed 2002 r. objete duza ulga mieszkaniowa zachowuja prawo do odliczen do konca 2004 r., a oszczedzajacy w kasie mieszkaniowej - do uplywu ustalonego w umowie z bankiem przed 1 stycznia 2002 r. okresu systematycznego oszczedzania.
  • MNIEJ ZWOLNIEN. Znacznie mniej bedzie podatkowych zwolnien. Idea byla taka, by pozostawic nadal bez obciazenia przede wszystkim przychody o charakterze odszkodowawczym, wyplacane z tzw. srodkow pomocowych (w tym dotacje, subwencje) i majace charakter rekompensaty za poniesione wydatki, a takze swiadczenia dla wolontariuszy. Dlatego do ich katalogu dopisano np. doplaty dla rolnikow i odszkodowania w postaci renty otrzymywane w razie uszkodzenia ciala i rozstroju zdrowia. Znalazlo sie tez w nim zwolnienie obejmujace odszkodowania za szkody gornicze i geologiczne otrzymywane przez wlascicieli nieruchomosci. Bez podatku wyplacane beda nadal diety i inne naleznosci za podroze sluzbowe. Zniknie natomiast zwolnienie obejmujace ryczalty samochodowe na jazdy lokalne.

Lista zlikwidowanych zwolnien jest dluga, o czym szerzej w rozdziale VI "Zwolnienia podatkowe".

NIEKTORE PODATKOWE LIMITY W 2004 R.
  • Dochod bez podatku - 2790 zl.
  • Kwota pomniejszajaca zaliczke na podatek sciagana przez platnikow - 44 zl 17 gr miesiecznie, a za caly 2003 r. - 530 zl 08 gr.

I. Ulgi odliczane od podatku

  • skladka na ubezpieczenie zdrowotne - 7,75 proc. podstawy jej wymiaru
  • wplaty na rzecz organizacji pozytku publicznego - 1 proc. podatku naleznego od podatnika
  • na remont i modernizacje (na lata 2003 - 2005)

- budynku mieszkalnego oraz na wplaty na fundusz remontowy wspolnoty mieszkaniowej lub spoldzielni mieszkaniowej - 5670 zl

- z racji takiej samej inwestycji w mieszkaniu - 4725 zl

- dodatkowo, jezeli jednoczesnie remontuje sie i modernizuje instalacje gazowa, urzadzenia eksplozymetryczne lub urzadzenie gazowe - 945 zl

- minimalny wydatek warunkujacy prawo do ulgi - 567 zl

  • dla kontynuujacych inwestycje mieszkaniowe sprzed 1 stycznia 2002 r.

- duza ulga budowlana - 35 910 zl

- systematyczne oszczedzanie w kasie mieszkaniowej - 30 proc. wydatkow, ale nie wiecej niz 11 340 zl

  • ulga uczniowska dla przedsiebiorcow przyslugujaca w ramach praw nabytych

- przy okresie szkolenia do 24 miesiecy - 4587,36 zl

- gdy okres ten przekraczal 24 miesiace - 7645,60 zl.

II. Ulgi odliczane od dochodu

  • na splate odsetek od komercyjnych kredytow mieszkaniowych na nowe budownictwo - odsetki przypadajace od kwoty kredytu nieprzekraczajacej 189 000 zl
  • z racji darowizn na rzecz organizacji pozytku publicznego prowadzacych dzialalnosc w sferze zadan publicznych oraz na cele kultu religijnego - 350 zl na kazda ze wskazanych dwu rodzajow darowizn, ale lacznie nie wiecej niz 350 zl.

III. Limitowane ulgi dla niepelnosprawnych

  • na oplacenie przewodnikow dla osob niewidomych z I i II grupy inwalidztwa oraz osob z niepelnosprawnoscia narzadu ruchu zaliczonych do I grupy inwalidztwa - 2280 zl
  • na uzywanie samochodu osobowego stanowiacego wlasnosc lub wspolwlasnosc osoby niepelnosprawnej zaliczonej do I lub do II grupy inwalidztwa lub wlasnosc podatnika majacego na utrzymaniu osobe niepelnosprawna zaliczona do I lub II grupy inwalidztwa albo dziecko niepelnosprawne do lat 16, dla potrzeb zwiazanych z koniecznym przewozem na niezbedne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne - 2280 zl
  • na utrzymanie psow przewodnikow przez osoby niewidome - 2280 zl
  • na leki, gdy wydatki przekraczaly miesiecznie 100 zl; ulga obejmuje nadwyzke miedzy wskazana kwota a wydatkami poniesionymi w danym miesiacu.

Maksymalna kwota dochodu osoby niepelnosprawnej, bedacej na utrzymaniu podatnika, pozwalajaca na korzystanie przez niego w 2004 r. z ulg na jej rehabilitacje - 9120 zl.

Zludne obnizki i mieszanie w prawie

Dr Robert Gwiazdowski, Centrum im. Adama Smitha

Zmiany w podatku od dochodow osobistych wprowadzone przez nowelizacje oceniam raczej negatywnie. Budzi ona nadzieje, czy raczej wywoluje zludzenie, ze dochodzi do zmniejszenia obciazen podatkowych. Tak nie jest. Obciazenia podatkowe zmniejszaja sie dla okolo 100 tys. przedsiebiorcow. Bo tylu osiaga dochody opodatkowane dotychczas wedle stawki 40 proc. A 100 tys. przedsiebiorcow nie rozrusza gospodarki czterdziestomilionowego kraju. Ponad 1,5 mln przedsiebiorcow, dla ktorych efektywna stawka podatkowa jest nizsza niz 19 proc., nadal bedzie sie borykac z progresja podatkowa.

Co wiecej, rzeczywista poprawe mogloby spowodowac nie tylko zmniejszenie obciazenia finansowego dla niektorych

przedsiebiorcow, ale przede wszystkim zwiekszenie klarownosci przepisow. W tej kwestii nie zrobiono nic, by kazus Kluski nie mogl sie powtorzyc. Zmiany, poprawki, uscislenia to tylko mieszanie w prawie. Od tego prawo nie bedzie lepsze. Przeciwnie. Po zmianach pojawiaja sie nowe watpliwosci, zwieksza sie brak poczucia pewnosci i stabilnosci prawa.

Te zmiany nie przyniosa radykalnego ozywienia na rynku pracy. To zas moze byc argument dla przeciwnikow obnizania podatkow. "Prosze - beda mogli powiedziec - podatki obnizylismy, a efektow nie ma, nalezy wiec dokonac podwyzek, i to nawet ponad poziom przed obnizkami".

Jestem takze przeciwnikiem takiego, jak przyjeto w ostatniej nowelizacji, czesciowego likwidowania ulg. Jesli likwidowac ulgi, to wszystkie bez wyjatku, ale z jednoczesna obnizka stawek podatkowych. Ulgi sa remedium na nadmierny fiskalizm, sposobem na zmniejszenie obciazenia podatkowego wynikajacego z wysokich stawek. Mozna je zatem zlikwidowac, ale jednoczesnie z likwidacja przyczyny, dla ktorej byly wprowadzone, czyli z obnizeniem wysokich stawek.

Zmiany w podatku dochodowym od osob fizycznych
I. Co ze skala, co z limitami

FOT. RAFAL GUZ

IZABELA LEWANDOWSKA

Od 1 stycznia 2004 r. wchodzi w zycie wiele istotnych zmian w podatku od dochodow osobistych. Przynosi je bardzo obszerna ustawa z 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych oraz niektorych innych ustaw (Dz. U. nr 202, poz. 1056). Ujednolicony tekst ustawy o podatku dochodowym od osob fizycznych (dalej: updf) publikujemy w ostatniej czesci Vademecum.

Zrezygnowano na stale z waloryzacji skali podatkowej. Jej przedzialy pozostana takie same jak w latach 2002 - 2003 i stawki takie jak dotychczas: 19, 30 i 40 proc. Nie zmienia sie tzw. kwota pomniejszajaca podatek. Zrezygnowano z waloryzacji innych limitow podatkowych. Beda one z reguly takie jak w 2003 r. (z nielicznymi wyjatkami).

Zmienil sie sposob ustalania zryczaltowanych kosztow uzyskania przychodow ze stosunku pracy i stosunkow pokrewnych, a takze dla pracujacych na kontraktach menedzerskich i podobnych, jednoczesnie wylaczono w stosunku do nich mechanizm waloryzacji. Inne zryczaltowane koszty uzyskania (od dochodow z umow zlecenia, od honorariow autorskich) nie zmieniaja sie.

Zmiana skali podatkowej i podatkowych limitow zapisanych bezposrednio w updf, w tym zryczaltowanych kosztow uzyskania przychodow ze stosunku pracy i stosunkow pokrewnych, bedzie wymagala kazdorazowo uchwalenia nowelizacji przez Sejm.

Wprowadzono mozliwosc opodatkowania wedle jednej liniowej stawki: 19 proc. dochodow z dzialalnosci gospodarczej (o czym dalej).

Ryczaltowe opodatkowanie

Znaczne innowacje dotycza opodatkowania ryczaltowego. Odnosi sie to przede wszystkim do dochodow kapitalowych (o nich osobno dalej).

Swiadczenia na rzecz emerytow i rencistow z tytulu laczacego ich uprzednio stosunku pracy lub stosunkow pokrewnych w wysokosci przekraczajacej limity zwolnien (do 2280 zl rocznie, gdy obejmuja swiadczenia rzeczowe i ekwiwalenty pieniezne za te swiadczenia oraz takze do wysokosci 2280 zl rocznie, gdy wyplacane sa w zwiazku z indywidualnymi zdarzeniami losowymi, kleskami zywiolowymi i smiercia) beda opodatkowane ryczaltowo w wysokosci nie jak dotychczas 20 proc., lecz 10 proc. naleznosci.

Swiadczenia pieniezne dla funkcjonariuszy sluzb mundurowych uzyskane na podstawie przepisow normujacych ich stosunek sluzbowy oraz zolnierzy otrzymywane w zwiazku ze zwolnieniem ich ze stalej sluzby obciazy podatek zryczaltowany w wysokosci 20 proc. naleznosci.

Wielu osob bedzie dotyczyc zmiana polegajaca na rezygnacji ze zryczaltowanego opodatkowania 20-proc. podatkiem tzw. drobnych zlecen. Obowiazywalo ono w odniesieniu do dochodow z umow zlecenia, o dzielo itp. zawieranych z osobami niebedacymi pracownikami zleceniodawcy, gdy wartosc zlecenia ustalonego w jednej umowie nie przekraczala pewnego limitu (w 2003 r. - 146 zl). Od 1 stycznia 2004 r. dochody z tych umow beda opodatkowane tak samo jak z wszystkich innych umow zlecenia (wedle skali podatkowej, z prawem do zryczaltowanych kosztow uzyskania przychodow.

Podwyzszone zostaly bezposrednio w nowelizacji updf szacunkowe normy przychodu dla celow podatku od dochodow osob hodujacych zwierzeta futerkowe. Natomiast dla pozostalych podatnikow uzyskujacych dochody z dzialow specjalnych produkcji rolnej normy te na 2004 r. zostaly ustalone w rozporzadzeniu ministra finansow z 27 listopada 2003 r. w sprawie norm szacunkowych dochodu z dzialow specjalnych produkcji rolnej (Dz. U. nr 203, poz. 1970). Obowiazuja one w stosunku do podatnikow, ktorzy nie prowadza ksiag podatkowych. Zmieniaja sie one corocznie w stopniu odpowiadajacym wskaznikowi wzrostu cen towarowej produkcji rolniczej.

Dochody podatnikow zagranicznych u nas i naszych za granica

Korekty dotyczace wskazanych w art. 27 ust. 8 i ust. 9 updf metod unikania podwojnego opodatkowania nie maja zasadniczo charakteru merytorycznego. Inna ich redakcja uwzglednia m.in. redukcje zwolnien podatkowych dla osob zamieszkalych w Polsce, zarobkujacych za granica (o czym dalej).

Doprecyzowano przepis okreslajacy jedna z sytuacji, w ktorej podatnik niemajacy w Polsce miejsca zamieszkania uzyskuje u nas dochody. Okreslano je dotychczas jako dochody ze swiadczen niematerialnych, wskazujac przykladowo niektore z nich (art. 29 ust. 1 pkt 5 updf). Od 1 stycznia 2004 r. ich wyliczenie jest prawie wyczerpujace. Tak wiec ryczaltowy podatek w wysokosci 20 proc. bedzie pobierany od dochodow z nastepujacych uslug wykonywanych przez te osoby: swiadczen doradczych, ksiegowych, badania rynku, uslug prawnych, uslug reklamowych, zarzadzania i kontroli, przetwarzania danych, uslug rekrutacji pracownikow i pozyskiwania personelu, gwarancji i poreczen oraz swiadczen o podobnym charakterze.

Osoby, ktore nie maja miejsca zamieszkania w Polsce, a ktore uzyskaly u nas dochody kapitalowe ustalane z uwzglednieniem kosztow uzyskania przychodow opodatkowane 20-proc. podatkiem, jesli beda opuszczac Polske przed terminem zlozenia zeznania podatkowego obejmujacego te dochody (przed 30 kwietnia nastepnego roku), musza zlozyc je przed opuszczeniem Polski.

Nadal obowiazuje zasada, ze podatnicy majacy miejsce zamieszkania w Polsce, przebywajacy czasowo za granica, ktorzy uzyskali tam dochody, sa obowiazani po powrocie wplacic zaliczke od tych dochodow do 20 miesiaca nastepujacego po tym, w ktorym wrocili do kraju. Nowoscia jest postanowienie, ze zaliczka ta wynosi 19 proc. tych dochodow.

II. Kto przedsiebiorca, kto nie

W tzw. slowniczku wyrazen ustawowych (art. 5a updf) w inny sposob okreslono samo pojecie "pozarolnicza dzialalnosc gospodarcza". Dotychczas updf odsylala w tym wzgledzie do definicji zawartej w ordynacji podatkowej, wylaczajac jednak z tego pojecia dzialalnosc wykonywana osobiscie, okreslona w art. 13 updf. Z kolei ordynacja podatkowa odsylala do definicji zawartej w ustawie - Prawo dzialalnosci gospodarczej.

Od 1 stycznia 2004 r. obowiazuje autonomiczna definicja stworzona na potrzeby updf. Tak wiec

pozarolnicza dzialalnoscia gospodarcza jest dzialalnosc zarobkowa wykonywana w sposob zorganizowany i ciagly, prowadzona we wlasnym imieniu i na wlasny albo cudzy rachunek, z ktorej uzyskane przychody nie sa zaliczane do innych przychodow ze zrodel wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9 updf. To wylaczenie obejmuje wszystkie zrodla przychodow, w tym dzialalnosc wykonywana osobiscie i dzialy specjalne produkcji rolnej, poza wymieniona w art. 10 ust. 1 pkt 3 updf "pozarolnicza dzialalnoscia gospodarcza".

Skorygowano unormowanie dotyczace przychodow z tytulu osobistego wykonywana uslug na podstawie umowy o dzielo i umowy zlecenia, a takze uslug na rzecz wlasciciela (posiadacza) czy zarzadcy albo administratora domu, w ktorym lokale sa wynajmowane, wylacznie dla potrzeb zwiazanych z ta nieruchomoscia. Dotychczas - zgodnie z literalna wykladnia art. 13 ust. 1 pkt 8 updf - wykonywanie ich wylacznie na rzecz instytucji i przedsiebiorcow lub wylacznie dla potrzeb zwiazanych z ta nieruchomoscia, jesli nie wykonuje sie tego samego rodzaju dzialalnosci na rzecz ludnosci, bylo wedle updf dzialalnoscia wykonywana osobiscie.

Slowem, dla kogos, kto pracowal wylacznie na zlecenia firm, takze gdy mial w tym zakresie zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza, kwoty uzyskiwane od tych firm byly przychodem z dzialalnosci wykonywanej osobiscie. Oznaczalo to m.in., ze wyplacajacy powinien pobierac i odprowadzac zaliczki na podatek dochodowy od tych wyplat po uwzglednieniu zryczaltowanych kosztow uzyskania przychodow w wysokosci 20 proc.

RYS. DARIUSZ PIETRZAK

Ustawodawca wycofal sie z tego niezyciowego rozwiazania, zwlaszcza ze w praktyce bylo ono czesto nierespektowane. Osoby, ktore mialy zarejestrowana dzialalnosc gospodarcza, a pracowaly w ramach umow zlecenia czy o dzielo wylacznie dla firm czy instytucji, traktowaly bowiem otrzymywane naleznosci jako przychody z dzialalnosci gospodarczej, wystawialy rachunki zleceniodawcom, a w rozliczeniach z fiskusem, jak inni przedsiebiorcy, uwzglednialy faktycznie poniesione koszty, a nie koszty zryczaltowane.

Art. 13 ust. 1 pkt 8 updf w brzmieniu, w jakim zacznie obowiazywac 1 stycznia 2004 r., w pelni te praktyke sankcjonuje. A zatem to podatnik bedzie decydowal, czy ma pracowac na potrzeby firm lub wykonywac uslugi wylacznie dla potrzeb zwiazanych z domem, w ktorym lokale sa wynajmowane, w formie dzialalnosci wykonywanej osobiscie, czy tez jako przedsiebiorca w ramach dzialalnosci gospodarczej. Jest to szczegolnie wazne ze wzgledu na wprowadzenie od tej daty mozliwosci rozliczania sie z dochodow z pozarolniczej dzialalnosci gospodarczej wedle liniowej, 19-procentowej stawki podatku.

Mozliwosc ta zostala natomiast wyraznie wylaczona w odniesieniu do uzyskujacych przychody na podstawie kontraktow menedzerskich, umow o zarzadzanie przedsiebiorstwem i umow o podobnym charakterze. W zmienionym art. 13 ust. 1 pkt 9 updf znalazlo sie zastrzezenie, iz przychody z tych umow i kontraktow sa (dla celow podatku dochodowego) przychodami z dzialalnosci wykonywanej osobiscie, takze gdy zawierane sa w ramach prowadzonej przez podatnika dzialalnosci gospodarczej.

 

| ISO-Latin2 |   
| Rzeczpospolita | Archiwum | Serwis Ekonomiczny | Serwis Prawny | Cennik | Regulamin | Serwis WAP | Prenumerata
| Reklama | English/Deutsch | O nas | Praca i staze | Zglaszanie uwag | Kontakt |
© Copyright by Presspublica Sp. z o.o.