ZALACZNIKI do rozporzadzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 wrzesnia 1999 r. w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badan technicznych pojazdow oraz wzorow dokumentow przy tym stosowanych

 

 

Zalacznik nr 1

WYKAZ CZYNNOSCI KONTROLNYCH ORAZ METODY I KRYTERIA OCENY

STANU TECHNICZNEGO POJAZDU

Przedmiot i zakres badania Sposob przeprowadzenia badania Podstawowe kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalajacy
1 2 3
1. IDENTYFIKACJA I DODATKOWE WYPOSAZENIE
1.1. Identyfikacja pojazdu Ogledziny organoleptyczne: porownanie zapisow w dowodzie rejestracyjnym (pozwoleniu czasowym) ze stanem faktycznym. 1. Brak zgodnosci zapisow numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy), numeru rejestracyjnego ze stanem faktycznym.
2. Brak numeru identyfikacyjnego (VIN) lub numeru nadwozia (podwozia-ramy) lub numer nieczytelny.
3. Niezgodna z zapisem w dowodzie rejestracyjnym: masa wlasna pojazdu, dopuszczalna ladownosc, dopuszczalna masa calkowita, pojemnosc silnika lub liczba miejsc.
4. Tablice rejestracyjne nie certyfikowane.
5. Tablice rejestracyjne nieczytelne lub uszkodzone.
6. Ozdobienie tablic rejestracyjnych.
7. Brak tabliczki znamionowej (zastepczej) albo nieczytelna lub niezgodna ze stanem faktycznym.
1.2. Dodatkowe wyposazenie Ogledziny. 1. Brak trojkata ostrzegawczego do ustawiania na drodze.
2. Brak gasnicy (jezeli jest wymagana).
2. OGUMIENIE
2.1. Stan techniczny i cisnienie powietrza w oponach Ogledziny. Pojazd uniesiony za pomoca dzwignika lub ustawiony na kanale. Pomiar i regulacja cisnienia w oponach. 1. Na tej samej osi zamontowane sa opony roznej konstrukcji (radialne, diagonalne, diagonalne z opasaniem lub o roznej rzezbie bieznika).
2. Na pojezdzie samochodowym o dwoch osiach sa zamontowane opony:
a) diagonalne lub diagonalne z opasaniem na kolach tylnej osi, jezeli na kolach przedniej osi znajduja sie opony radialne,
b) diagonalne na kolach tylnej osi, jezeli na kolach przedniej osi znajduja sie opony diagonalne z opasaniem.
3. Opony roznej konstrukcji na osiach wchodzacych w sklad osi wielokrotnej z zastrzezeniem, ze na osi nie napedzanej opony moga byc takie same jak na osi kierowanej.
4. Opony, ktorych wskazniki pokazuja graniczne zuzycie, a w odniesieniu do opon nie zaopatrzonych w takie wskazniki o rzezbie bieznika mniejszej niz 1,6 mm na 3/4 szerokosci srodkowej czesci opony.
5. Opony o widocznych peknieciach obnazajacych lub naruszajacych ich osnowe albo odksztalcone.
6. Opony z umieszczonymi trwale, wystajacymi na zewnatrz przeciwslizgowymi elementami metalowymi.
7. Niedostateczna wytrzymalosc (nosnosc) opon.
3. SWIATLA
3.1. Swiatla drogowe i mijania Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.1.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Niejednakowa barwa lub barwa inna niz biala badz zolta selektywna.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niedzialanie swiatel drogowych (jezeli sa wymagane).
5. Brak lub niedzialanie swiatel mijania.
6. Wlaczenie swiatel mijania lub swiatel drogowych nie wlacza rownoczesnie swiatel pozycyjnych oraz oswietlenia tablicy rejestracyjnej.
7. Przelaczenie swiatel drogowych na swiatla mijania nie powoduje wylaczenia wszystkich swiatel drogowych.
8. Przelaczenie swiatel mijania na swiatla drogowe nie powoduje wlaczenia co najmniej jednej pary swiatel drogowych.
9. Brak wyraznej granicy swiatla i cienia swiatel mijania.
10. Brak lub niedzialanie kontrolnego sygnalu wlaczenia swiatel drogowych.
3.1.2. Ustawienie swiatel drogowych i mijania w plaszczyznie poziomej i pionowej Pomiar ustawienia za pomoca przyrzadow specjalnych lub ekranu. 1. Odchylenie strumienia swiatla mijania w plaszczyznie poziomej przekracza dopuszczalne granice:
w lewo - 5 cm na 10 m,
w prawo - 20 cm na 10 m.
2. Odchylenie strumienia swiatla drogowego w plaszczyznie poziomej przekracza dopuszczalne granice:
20 cm na 10 m (w lewo lub w prawo).
3. Wartosc ustawienia swiatla mijania w plaszczyznie pionowej rozni sie od wartosci nominalnej wiecej niz:
3 cm na 10 m w gore, lub
5 cm na 10 m w dol.
4. Wartosc ustawienia swiatla drogowego w plaszczyznie pionowej rozni sie od wartosci nominalnej wiecej niz:
5 cm na 10 m w gore lub w dol.
3.1.3. Swiatlosc swiatel drogowych Pomiar swiatlosci poszczegolnych rownoczesnie wlaczonych par swiatel drogowych i obliczenie: - sumy swiatlosci, - roznicy swiatlosci miedzy lewym i prawym swiatlem. Uwaga: pomiaru swiatlosci dokonuje sie przy pracy silnika na sredniej predkosci obrotowej. 1. Swiatlosc co najmniej jednej pary swiatel nie osiaga wymaganego minimum 30 kcd (12,5 kcd dla motocykla).
2. Suma swiatlosci przekracza dopuszczalne maksimum 225 kcd.
3. Roznica swiatlosci w ktorejkolwiek parze swiatel przekracza:
a) 30% swiatlosci wiekszej - w wypadku gdy swiatlosc wieksza przekracza 40 kcd,
b) 50% swiatlosci wiekszej - w wypadku gdy swiatlosc wieksza nie przekracza 40 kcd.
3.2. Swiatla kierunkowskazow Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana w przepisach.
3.2.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz zolta samochodowa.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Brak kontrolnego sygnalu dzialania lub niewlasciwe jego dzialanie.
5. Wlaczenie kierunkowskazow uzaleznione jest od wlaczenia innych swiatel.
6. Dzialaja nie w jednej fazie.
7. Czestotliwosc blyskow mniejsza niz 60 cykli na minute lub wieksza niz 120 cykli na minute.
8. Wlaczenie swiatel nastepuje z opoznieniem wiekszym niz 1 s, a pierwsze wylaczenie z opoznieniem wiekszym niz 1,5 s od uruchomienia przelacznika kierunkowskazow.
3.3. Swiatla hamowania "stop" Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.3.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Nie wlacza sie przy uruchomieniu hamulca roboczego.
5. Natezenie swiatla nie jest wyraznie wieksze niz natezenie swiatel pozycyjnych tylnych.
6. Zamontowany sygnal wlaczenia (dopuszcza sie sygnal niesprawnosci swiatel).
3.4. Swiatla pozycyjne przednie Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.4.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala (dopuszcza sie barwe zolta selektywna, jezeli swiatla te sa polaczone ze swiatlem mijania lub swiatlem drogowym barwy zoltej selektywnej).
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niedzialanie kontrolnego sygnalu wlaczenia.
3.5. Swiatla pozycyjne tylne Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.5.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niedzialanie kontrolnego sygnalu wlaczenia.
3.6. Swiatla oswietlajace tylna tablice rejestracyjna Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Barwa inna niz biala.
3.6.1. Stan techniczny i dzialanie   2. Widoczne bezposrednio z tylu pojazdu.
3.7. Swiatla odblaskowe tylne inne niz trojkatne Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.7.1. Stan techniczny i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
3.8. Swiatla odblaskowe tylne trojkatne Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.8.1. Stan techniczny i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Ksztalt trojkata inny niz rownoboczny.
5. Wewnatrz trojkata umieszczone jest inne swiatlo.
6. Umieszczone na innym pojezdzie niz przyczepa.
3.9. Swiatla odblaskowe przednie Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.9.1. Stan techniczny i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Maja ksztalt trojkata.
3.10. Swiatla odblaskowe boczne Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.10.1. Stan techniczny i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz zolta samochodowa, z tylu dopuszcza sie barwe czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Maja ksztalt trojkata.
3.11. Swiatla awaryjne Ogledziny. 1. Jak w poz. 3.2 pkt 1-4 i 7.
3.11.1. Stan techniczny i dzialanie   2. Nie dzialaja, gdy urzadzenie wlaczajace silnik znajduje sie w polozeniu uniemozliwiajacym jego prace.
3.12. Swiatla przeciwmglowe tylne Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.12.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Brak lub niewlasciwie dzialajacy kontrolny sygnal wlaczenia.
5. Moze byc wlaczone bez wlaczonych swiatel mijania lub swiatel przeciwmglowych przednich.
6. Nie ma mozliwosci wylaczenia swiatla przeciwmglowego tylnego niezaleznie od swiatla przeciwmglowego przedniego.
7. Natezenie swiatla nie jest wyraznie wieksze niz natezenie swiatel pozycyjnych tylnych.
8. Umieszczone w odleglosci mniejszej niz 10 cm od swiatla stop.
3.13. Swiatla cofania Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.13.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Wlaczanie na biegu innym niz wsteczny.
5. Mozliwosc wlaczenia, gdy urzadzenie wlaczajace silnik jest w polozeniu uniemozliwiajacym jego prace.
6. Oslepiaja innych uzytkownikow drogi.
3.14. Swiatla obrysowe Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.14.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala z przodu i czerwona z tylu.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Umieszczone na innym pojezdzie niz pojazd samochodowy i przyczepa, ktorych szerokosc przekracza 1,8 m.
3.15. Swiatla przeciwmglowe przednie Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.15.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala lub zolta selektywna.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Wlaczaja sie bez wlaczenia swiatel pozycyjnych.
5. Oslepiaja innych uzytkownikow drogi.
6. Nie ma mozliwosci wlaczenia i wylaczenia niezaleznie od swiatel drogowych i mijania.
3.15.2. Ustawienie swiatel przeciwmglowych przednich Pomiar ustawienia za pomoca przyrzadow specjalnych lub ekranu. Wartosc ustawienia swiatla przeciwmglowego przedniego w plaszczyznie pionowej rozni sie od wartosci nominalnej wiecej niz: 5 cm/10 m w gore lub w dol.
3.16. Swiatla jazdy dziennej Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.16.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz biala.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Podlaczenie elektryczne niezgodne z przepisami.
5. Nieodpowiednia powierzchnia swietlna.
3.17. Swiatla pozycyjne boczne Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.17.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz zolta samochodowa, z tylu dopuszcza sie barwe czerwona.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Zamontowane na pojezdzie samochodowym o dlugosci nie przekraczajacej 6,0 m, z wyjatkiem ciagnika siodlowego i przyczepy.
3.18. Swiatlo kierunkowe (tzw. szperacz) Ogledziny. Swiatlo zamontowane na pojezdzie nieuprzywilejowanym.
3.18.1. Stan techniczny i dzialanie    
3.19. Swiatla robocze Ogledziny. Swiatlo zamontowane na innym pojezdzie niz ciagnik rolniczy.
3.19.1. Stan techniczny i dzialanie    
3.20. Swiatla postojowe Ogledziny. 1. Liczba swiatel niezgodna z wymagana przepisami.
3.20.1. Stan techniczny, dzialanie i rozmieszczenie   2. Barwa inna niz:
- biala z przodu,
- czerwona z tylu,
- zolta samochodowa z boku, jesli swiatlo jest polaczone z kierunkowskazem bocznym.
3. Rozmieszczenie na pojezdzie niezgodne z przepisami.
4. Zamontowane na pojezdzie samochodowym o dlugosci przekraczajacej 6,0 m i szerokosci przekraczajacej 2,0 m.
4. UKLADY HAMULCOWE
4.1. Uklady hamulcowe (wszystkie) Ogledziny. 1. Konstrukcja niezgodna z wymaganiami.
4.1.1. Konstrukcja   2. Samodzielne zmiany konstrukcyjne jakiejkolwiek czesci ukladu hamulcowego.
3. Brak obwodowosci ukladu roboczego (o ile jest wymagana).
4. Nieszczelna instalacja ukladu hamulcowego (szczegolnie na polaczeniach).
4.1.2. Mocowanie pedalu hamulca noznego Ogledziny. 1. Nadmierny opor.
2. Zuzyta piasta.
3. Nadmierne zuzycie/luz.
4.1.3. Stan techniczny pedalu hamulcowego i skok elementu uruchamiajacego hamulce Ogledziny. 1. Nadmierny lub zbyt maly skok jalowy (brak odleglosci rezerwowej stopki pedalu hamulca).
2. Pedal hamulca nie zwalnia sie prawidlowo.
3. Brak powierzchni antyposlizgowej na powierzchni pedalu hamulca lub przemieszcza sie, jest zuzyta/sliska.
4.1.4. Uklad wspomagania lub sprezarka Ogledziny. 1. Nadmierny czas wzrostu cisnienia do wartosci umozliwiajacej skuteczne dzialanie hamulcow.
2. Niewystarczajace cisnienie/podcisnienie do przynajmniej dwukrotnego uruchomienia hamulcow po zadzialaniu urzadzenia ostrzegawczego (lub gdy wskaznik pokazuje niebezpieczna wartosc).
3. Wyplyw powietrza powodujacy zauwazalny spadek cisnienia lub slyszalny wyplyw.
4. Brak wyraznego spadku nacisku na pedal hamulca po wlaczeniu do dzialania urzadzenia wspomagajacego (przez uruchomienie silnika lub napowietrzenie ukladu pneumatycznego).
4.1.5. Wskaznik lub miernik ostrzegawczy niskiego cisnienia Ogledziny. Wadliwe dzialanie lub uszkodzenie wskaznika lub miernika ostrzegawczego niskiego cisnienia.
4.1.6. Zawor sterujacy hamulca postojowego Ogledziny. 1. Pekniety, uszkodzony lub nadmiernie zuzyty zawor sterujacy.
2. Wadliwe dzialanie zaworu sterujacego.
3. Sterowanie niepewne, niepewne dzialanie trzpienia blokujacego lub zaworu.
4. Luzne polaczenie badz nieszczelnosc.
5. Niezadowalajace dzialanie.
4.1.7. Hamulec postojowy, dzwignia sterujaca, zapadka hamulca postojowego Ogledziny. 1. Zapadka hamulca postojowego nie blokuje prawidlowo.
2. Nadmierne zuzycie lozyska dzwigni lub mechanizmu. Nadmierny ruch dzwigni wskazujacy na nieprawidlowa regulacje.
4.1.8. Zawory hamulcowe (zawory zabezpieczajace, zawory sterujace itp.) Ogledziny. 1. Uszkodzone, nadmierny wyplyw powietrza.
2. Nadmierny ubytek oleju ze sprezarki.
3. Niepewne lub niewlasciwe zamocowanie.
4. Brak dzialania zaworu bezpieczenstwa.
5. Zauwazalny samoczynny spadek cisnienia hamowania w czasie 1 minuty.
6. Zauwazalny spadek cisnienia w okresie 1 minuty, gdy pedal hamulca jest utrzymany w pozycji wcisnietej.
7. Spadek cisnienia na 1 pelne zahamowanie przekracza 0,06 MPa.
4.1.9. Zlacza przewodow hamulcowych przyczepy Ogledziny. 1. Uszkodzenie, nieszczelnosci przewodow lub zaworu zlacza przewodu.
2. Niepewne lub niewlasciwe zamocowanie.
3. Nadmierne nieszczelnosci.
4. Przy rozlaczeniu polaczenia hamulec przyczepy nie dziala automatycznie.
4.1.10. Zbiornik powietrza Ogledziny. 1. Uszkodzony, skorodowany, nieszczelny.
2. Nie dziala zawor odwadniajacy.
3. Niepewne lub niewlasciwe zamocowanie.
4.1.11. Podzespoly serwomechanizmu wspomagajacego, pompa hamulcowa (w systemach hydraulicznych) Ogledziny. 1. Wadliwy lub niesprawny zespol serwomechanizmu.
2. Nieszczelna lub wadliwa pompa hamulcowa.
3. Niepewne dzialanie pompy hamulcowej.
4. Niewystarczajacy poziom plynu hamulcowego.
5. Brak zamkniecia (pokrywki) zbiorniczka pompy.
6. Lampka kontrolna poziomu plynu hamulcowego swieci lub jest uszkodzona.
7. Nieprawidlowe dzialanie wskaznika ostrzegawczego poziomu plynu hamulcowego.
8. Zapowietrzony uklad hydrauliczny.
9. Zbiorniczek plynu hamulcowego zasloniety (niedostepny dla kontroli).
10. Nieprawidlowy rodzaj lub niski poziom plynu hamulcowego.
4.1.12. Sztywne przewody hamulcowe Ogledziny. 1. Mozliwosc rozerwania lub pekniecia.
2. Wycieki z przewodow lub polaczen.
3. Uszkodzone lub nadmiernie skorodowane.
4. Zauwazalnie przemieszczone.
4.1.13. Elastyczne przewody hamulcowe Ogledziny. 1. Mozliwosc rozerwania lub pekniecia.
2. Przewody hamulcowe uszkodzone, ocierajace, za krotkie, skrecone.
3. Wycieki z przewodow lub polaczen.
4. Wybrzuszanie sie, pecznienie przewodow pod dzialaniem cisnienia.
5. Porowatosc.
4.1.14. Okladzina szczek (klockow) hamulcowych Ogledziny. 1. Zauwazalne nadmierne zuzycie.
2. Zauwazalne zanieczyszczenie (olejem, smarem itp.).
4.1.15. Bebny, tarcze hamulcowe Ogledziny. 1. Zauwazalne nadmierne zuzycie, zarysowania, pekniecia.
2. Zauwazalne zanieczyszczenia (olejem, smarem itp.).
3. Uszkodzone oslony, brak.
4.1.16. Linki hamulcowe, prety i polaczenia dzwigniowe Ogledziny. 1. Linki zniszczone lub nie dzialaja.
2. Nadmiernie zuzyte lub skorodowane.
3. Niepewne polaczenia linek lub pretow.
4. Uszkodzona prowadnica linki.
5. Jakiekolwiek ograniczenia swobodnego ruchu elementow ukladu hamulcowego.
6. Jakikolwiek nietypowy ruch dzwigni, sworzni, polaczen wskazujacy na niewlasciwe ustawienie lub zuzycie.
4.1.17. Urzadzenie uruchamiajace hamulce (w tym silownik membranowo-sprezynowy lub rozpieracz hydrauliczny szczek hamulcowych). Ogledziny. 1. Pekniete lub uszkodzone.
2. Nieszczelne.
3. Niepewne lub niewlasciwe zamocowanie.
4. Nadmierna korozja.
5. Nadmierny skok tloka silownika lub membrany.
6. Brak lub nadmierne zuzycie oslony przeciwpylowej.
4.1.18. Regulator (korektor) sily hamowania Ogledziny. 1. Wadliwe podlaczenie.
2. Zauwazalna nieprawidlowa regulacja.
3. Zatarty, brak dzialania.
4. Brak regulatora (o ile jest przewidziany).
4.1.19. Automatyczny regulator szczek Ogledziny. 1. Zatarty, nienormalny skok, nadmiernie zuzyty lub niewlasciwa regulacja zauwazalna przy naciskaniu pedalu hamulca.
2. Uszkodzony.
4.1.20. Zwalniacz (o ile jest wymagany lub zamontowany) Ogledziny. 1. Niepewne polaczenia lub zamocowanie.
    2. Uszkodzony.
4.2. Skutecznosc i sprawnosc roboczego ukladu hamulcowego Pomiaru skutecznosci dzialania hamulcow dokonuje sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 2 do niniejszego rozporzadzenia). 1. Brak stopniowej zmiany natezenia sily hamowania.
2. Zauwazalny nieprawidlowy czas opoznienia zadzialania hamulca w ktorymkolwiek kole.
3. Nadmierne wahanie sily hamowania odpowiednio do znieksztalcen tarczy lub owalizacji bebnow.
4. Bardzo mala lub brak sily hamujacej na co najmniej jednym kole.
5. Sila hamujaca na ktoryms z kol jest mniejsza od 70% maksymalnej wartosci zmierzonej na innym kole tej samej osi w wypadku testowania ukladu hamulcowego na drodze, hamowanie nierowne, sciaganie pojazdu w prawo lub w lewo.
6. Nierownomierny, skokowy przyrost sily hamujacej (zakleszczenie).
7. Zauwazalne opoznienie poczatku hamowania na ktoryms kole.
8. Brak wymaganej skutecznosci hamowania.
4.3. Skutecznosc i sprawnosc awaryjnego ukladu hamulcowego Pomiaru skutecznosci dzialania hamulcow dokonuje sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 2 do niniejszego rozporzadzenia). 1. Hamulec (-ce) nie dzialajacy(-ce) z jednej strony pojazdu.
Pomiary tylko, jezeli dzialanie uzyskiwane jest dzieki oddzielnemu ukladowi. Jezeli hamulec awaryjny stanowi czesc hamulca roboczego, nie przeprowadza sie sprawdzenia dzialania. 2. Nierownomierny przyrost sily hamujacej (zakleszczanie).
3. Automatyczny system hamulcowy przyczepy nie dziala.
4. Brak wymaganej skutecznosci hamowania.
4.4. Skutecznosc i sprawnosc postojowego ukladu hamulcowego Pomiaru skutecznosci dzialania hamulcow dokonuje sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 2 do niniejszego rozporzadzenia). 1. Hamulce nie dzialaja po jednej stronie.
2. Brak wymaganej skutecznosci hamowania.
4.5. Skutecznosc ukladu hamowania zwalniacza, hamulca silnikowego (wydechowego) Ogledziny. 1. Nieplynny przyrost sily hamujacej (dla zwalniacza).
2. Uszkodzenia hamulca wydechowego.
4.6. Urzadzenie przeciwblokujace (ABS) Ogledziny. 1. System sygnalizacji wskazuje uszkodzenie.
2. Zauwazalna niekompletnosc: brak czujnika, sterownika, modulatora.
5. UKLAD KIEROWNICZY
5.1. Kolumna i kolo kierownicy Ustawic pojazd kolami na twardym podlozu i energicznie nacisnac na kolo kierownicy w kierunku poosiowym i promieniowym, jak rowniez obracac kolo w obie strony dookola osi kolumny. 1. Kierownica umieszczona z prawej strony w pojazdach o liczbie kol wiekszej niz trzy, ktorych predkosc jest wieksza niz 40 km/h.
5.1.1. Stan techniczny i zamocowanie   2. Luzne zamocowanie kola na kolumnie.
3. Wyrazny luz promieniowy lub poosiowy kolumny kierownicy.
4. Pekniecia lub deformacja kola kierowniczego.
5. Kolo kierownicy bez certyfikatu (znaku bezpieczenstwa) lub homologacji.
5.1.2. Ruch jalowy kola kierownicy Pomiar ruchu jalowego przy kolach kierowanych ustawionych na nieruchomej nawierzchni symetrycznie do osi podluznej pojazdu. Ruch jalowy przekracza wartosc maksymalna dopuszczalna dla danego typu pojazdu.
  Uwaga: w wypadku mechanizmow kierowniczych ze wspomaganiem, kontrole przeprowadzac przy pracujacym silniku.  
5.2. Przekladnia kierownicza Obracanie kola kierownicy w obie strony od oporu do oporu i ocena organoleptyczna dzialania. 1. Mechanizm obraca sie ciezko lub z zacieciami albo zgrzytami.
5.2.1. Stan techniczny i dzialanie   2. Nadmierne luzy poosiowe walka przekladni.
5.2.2. Mocowanie obudowy przekladni Pojazd ustawiony kolami na twardej nawierzchni. Ogledziny obudowy przekladni podczas energicznego obracania kolem kierownicy w lewo i w prawo. 1. Brak srub mocujacych lub niedokrecone.
2. Pekniecie obudowy przekladni.
5.3. Mechanizm wspomagajacy Pojazd ustawiony kolami na twardym podlozu. Obracac kolo kierownicy w obie strony o kat potrzebny do poruszenia kol jezdnych, rownoczesnie uruchamiac i zatrzymywac silnik - sprawdzic dzialanie mechanizmu. 1. Mechanizm nie dziala.
5.3.1. Stan techniczny i dzialanie   2. Pekniecie mechanizmu lub wycieki oleju.
3. Zle polaczenie lub tarcie czesci o inne elementy.
4. Brak mechanizmu wspomagajacego w pojezdzie (jezeli jest wymagany).
5.4. Drazki kierownicze Samochod stoi na twardej nawierzchni (na dzwigniku lub na stanowisku kanalowym). Podczas energicznego obracania kolem kierownicy w obie strony obserwowac dzialanie drazkow i ich polaczen. 1. Nadmierne luzy w polaczeniach (przegubach).
5.4.1. Stan techniczny   2. Pekniecie lub deformacja jakiejkolwiek czesci.
3. Czynnosci naprawcze wykonane spawaniem, zgrzewaniem lub lutowaniem.
5.4.2. Dzialanie Obracajac kola w obie strony od oporu do oporu sprawdzic dzialanie drazkow w calym zakresie. 1. Ocieranie drazkow lub dzwigni o sasiednie elementy podwozia.
2. Brak lub niedzialanie ogranicznikow skretu.
5.5. Kola jezdne Ogledziny kol, zwrotnic i wahaczy podczas energicznego kolysania (szarpania) kolem w kierunku pionowym oraz dookola zwrotnicy. 1. Pekniecia lub odksztalcenia osi.
5.5.1. Zawieszenie kol, zwrotnice, wahacze, lozyska   2. Pekniecia lub widoczne odksztalcenie zwrotnic lub wahaczy.
3. Nadmierny luz: na sworzniu zwrotnicy, na sworzniach wahaczy, w lozyskach kol.
4. Naprawy osi zwrotnic lub wahaczy wykonane technika spawania lub zgrzewania.
5. Zgrzyty w lozysku wskazujace na uszkodzenie lozyska.
5.5.2. Kola Ogledziny kol obustronne. 1. Pekniecia lub deformacje tarcz kol.
2. Brak lub obluzowanie nakretek lub srub kol.
3. Niepewne zamocowanie pierscienia zaporowego.
5.5.3. Piasty kol Ogledziny. Brak zabezpieczenia nakretek polosi.
5.5.4. Zbieznosc kol przednich Pomiar zbieznosci kol ustawionych do jazdy na wprost. Uwaga: Dopuszcza sie kontrole na urzadzeniu do ogolnej oceny prawidlowego ustawienia kol. 1. Wartosc zbieznosci wykracza poza dopuszczalne granice dla danego typu pojazdu.
2. Urzadzenie do ogolnej oceny wykazuje nieprawidlowe wartosci.
6. PODWOZIE I ZAWIESZENIE
6.1. Rama podwozia Ogledziny pojazdu ustawionego na kanale przegladowym lub podniesionego na dzwigniku. 1. Pekniecie lub odksztalcenie ramy.
2. Nadmierna korozja majaca wplyw na wytrzymalosc calej konstrukcji.
6.2. Resory, wahacze, drazki reakcyjne, amortyzatory Ogledziny pojazdu ustawionego na kanale przegladowym lub podniesionego na dzwigniku. 1. Niepewne mocowanie do nadwozia/podwozia lub do osi kol.
2. Pekniecia lub silne odksztalcenia.
3. Nadmierne luzy.
4. Istotne wycieki plynu z amortyzatorow.
6.3. Uklad napedowy Ogledziny pojazdu ustawionego na kanale przegladowym lub podniesionego na dzwigniku. Zauwazalne poluzowanie lub brak srub mocujacych zespoly napedowe do nadwozia/podwozia i pomiedzy soba.
6.4. Urzadzenia sprzegowo-zaczepowe Ogledziny, ostukiwanie metalowym mlotkiem. Szczegolna uwage nalezy zwrocic na urzadzenie zabezpieczajace. 1. Nadmierne zuzycie lub pekniecie jakichkolwiek czesci.
2. Obluzowanie mocowania urzadzenia zaczepowego do podwozia.
3. Zacinanie sie lub nieprawidlowe dzialanie jakichkolwiek urzadzen zabezpieczajacych.
4. Brak zaczepow do holowania (o ile sa wymagane).
6.5. Zderzaki, urzadzenia ochronne Ogledziny. 1. Brak lub niespelnianie wymagan rozporzadzenia (jezeli jest wymagany zderzak tylny lub urzadzenia ochronne).
2. Pekniecia lub odksztalcenia zderzaka grozace zranieniem innych uczestnikow ruchu drogowego.
3. Pekniecia lub odksztalcenia bocznych urzadzen ochronnych, grozace zranieniem innych uczestnikow ruchu drogowego.
6.6. Zbiornik paliwa i przewody Ogledziny. 1. Nadmierna korozja zbiornika.
2. Nieszczelny zbiornik lub przewody.
3. Ocieranie przewodow o ruchome czesci podwozia.
4. Niewlasciwe umieszczenie zbiornika.
6.7. Zaczep kulowy samochodu o dopuszczalnej masie calkowitej do 3,5 t Ogledziny. 1. Niepewne mocowanie do pojazdu.
2. Brak tabliczki znamionowej.
3. Brak certyfikatu (znaku bezpieczenstwa) lub homologacji.
7. INSTALACJA ELEKTRYCZNA
7.1. Akumulator Ogledziny. 1. Brak wylacznika akumulatora (o ile jest wymagany).
2. Brak mozliwosci uruchomienia pojazdu.
3. Brak mocowania akumulatora do nadwozia.
4. Pekniecie obudowy, wycieki elektrolitu.
7.2. Przewody i urzadzenia elektryczne Ogledziny. 1. Przetarta izolacja.
2. Brak zabezpieczenia przed zakloceniami radioelektrycznymi.
3. Brak polaczenia elektrycznego silnika z nadwoziem, tzw. "masa".
7.3. Zlacze elektryczne z przyczepa Ogledziny i kontrola prawidlowosci polaczen elektrycznych. 1. Brak zabezpieczenia przed samoczynnym rozlaczeniem.
2. Przetarta izolacja przewodow elektrycznych.
3. Niewlasciwe polaczenia, wtyczki lub gniazda.
8. NADWOZIE I OSPRZET
8.1. Kabina kierowcy oraz pomieszczenie przeznaczone do przewozu osob, przestrzen ladunkowa Ogledziny zewnetrzne pojazdu umieszczonego na kanale przegladowym lub na dzwigniku. 1. Niepewne mocowanie do podwozia lub brak tego mocowania.
8.1.1. Stan techniczny i zamocowanie   2. Nadmierna korozja w miejscach mocowania.
3. Uszkodzenie burt, zawiasow, slupkow i podlogi nadwozia czyniace przewoz niebezpiecznym.
4. W samochodzie ciezarowym brak trwalej przegrody o odpowiedniej wytrzymalosci rozdzielajacej pomieszczenie przeznaczone do przewozu osob od przestrzeni ladunkowej.
5. Brak kabiny lub ramy ochronnej do ciagnika rolniczego (o ile jest wymagana).
8.1.2. Nadwozie Ogledziny zewnetrzne. Kontrola stopnia skorodowania elementow nosnych za pomoca malego mlotka. 1. Uszkodzenia korozyjne oslabiajace w istotny sposob konstrukcje nosna pojazdu.
2. Uszkodzenie lub skorodowanie czesci mogacych ulec oderwaniu.
3. Uszkodzenie umozliwiajace dostawanie sie spalin do wnetrza pojazdu.
4. Uszkodzenia zwiekszajace ryzyko uwiezienia pasazerow lub poranienia przechodniow w razie wypadku.
5. Brak zabezpieczenia pokrywy przedniej przed samoczynnym otwarciem.
8.1.3. Drzwi Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Zle otwieranie i zamykanie lub samoczynne badz niezamierzone otwieranie sie.
2. Brak lub uszkodzenie klamek drzwi.
8.1.4. Podloga Ogledziny. Nadmierne skorodowanie lub popekanie podlogi.
8.1.5. Stopnie Ogledziny. Brak, obluzowanie lub uszkodzenie grozace zranieniem.
8.1.6. Blotniki -fartuchy Ogledziny. Brak blotnikow lub fartuchow albo niespelnianie wymagan.
8.1.7. Siedzenia Ogledziny. 1. Pekniecie szkieletu siedzenia.
2. Zle zamocowanie grozace samoczynnym przesuwaniem.
3. Zle dzialanie mechanizmu regulacji polozenia siedzenia.
4. Brak zaglowkow na siedzeniach (jezeli sa wymagane).
8.1.8. Lusterka wsteczne Ogledziny. 1. Brak wymaganych lusterek wstecznych.
2. Brak wymaganej widocznosci.
3. Pekniecia powierzchni luster.
4. Ograniczenie pola widzenia w lusterkach zewnetrznych.
8.1.9. Szyby Ogledziny. 1. Pekniecia lub zmatowienie szyb ograniczajace widocznosc kierowcy lub oslabiajace wytrzymalosc szyb.
2. Brak ocechowania szyb.
3. Ograniczenie pola widzenia lub widocznosci w szybie przedniej i przednich bocznych.
8.1.10. Wycieraczki i spryskiwacze Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Brak wycieraczek lub nie dzialajace.
2. Brak spryskiwaczy lub nie dzialajace.
8.1.11. Sygnal dzwiekowy Sprawdzenie dzialania, ocena tonu i poziomu dzwieku sygnalu. 1. Brak dzialania.
2. Ton przerazliwy lub nieciagly.
3. Za niski poziom dzwieku.
8.1.12. Pasy bezpieczenstwa i miejsca kotwiczenia pasow Ogledziny. 1. Brak pasow bezpieczenstwa (jezeli sa wymagane).
2. Brak miejsc kotwiczenia pasow (jezeli sa wymagane).
3. Brak dzialania mechanizmu blokowania pasow bezwladnosciowych.
4. Stan techniczny nasuwajacy watpliwosci co do prawidlowosci dzialania w razie wypadku.
8.1.13. Predkosciomierz, drogomierz, tachograf, ogranicznik predkosci Ogledziny. 1. Brak lub brak dzialania predkosciomierza i drogomierza.
2. Predkosciomierz umieszczony poza polem widzenia kierowcy.
3. Brak lub brak dzialania tachografu (jezeli jest wymagany).
4. Brak, w dniu badania technicznego, waznego oznakowania uwierzytelnienia tachografu.
5. Rozmiar opon inny niz przewidziany dla danego typu pojazdu i tachografu.
6. Brak ogranicznika predkosci (o ile jest wymagany).
7. Zauwazalne uszkodzenia polaczen ogranicznika predkosci.
8.1.14. Wyjscie bezpieczenstwa Ogledziny. Brak wyjsc bezpieczenstwa, niewlasciwie urzadzone lub za mala ich liczba.
8.1.15. Ogrzewanie i wentylacja Ogledziny i sprawdzenie dzialania. 1. Brak lub niedzialanie urzadzen ogrzewczych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osob.
2. Brak lub niedzialanie urzadzen wentylacyjnych w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osob.
8.1.16. Urzadzenie zabezpieczajace przed uzyciem przez osoby niepowolane Ogledziny i sprawdzenie dzialania. Niekompletnosc lub niedzialanie blokady kola kierownicy, jezeli jest zamontowana.
8.1.17. Wymiary zewnetrzne, masy, oznakowanie Pomiary zewnetrznych wymiarow (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 1. Niezgodne z przepisami szerokosc, wysokosc lub dlugosc pojazdu.
2. Niezgodne z przepisami masy lub naciski osi pojazdu.
3. Brak oznakowania pojazdu wolno poruszajacego, dlugiego i ciezkiego lub oznakowanie niezgodne z przepisami.
8.1.18. Wozek boczny motocyklowy Ogledziny. Wozek motocykla umieszczony po lewej stronie.
9. ZAGADNIENIA ZWIAZANE Z OCHRONA SRODOWISKA
9.1. Halas zewnetrzny Ocena i pomiar halasu zewnetrznego na postoju przeprowadza sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 3 do niniejszego rozporzadzenia). 1. Wyraznie nieszczelny uklad wydechowy.
2. Niekompletny uklad wydechowy.
3. Poziom halasu zewnetrznego przekracza okreslone w przepisach wartosci.
9.2. Emisja zanieczyszczen gazowych z silnika o zaplonie iskrowym Pomiar emisji zanieczyszczen gazowych przeprowadza sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 4 do niniejszego rozporzadzenia). 1. Nieprawidlowe wolne obroty silnika.
2. Wskazania miernika tlenku wegla (CO) na biegu jalowym silnika powyzej wartosci 4,5% (3,5%), w odniesieniu do motocykla 5,5% (4,5%) dla pojazdow rejestrowanych po raz pierwszy przed: 01.10.1986 (01.07.1995).
3. Wyraznie zauwazalne spalanie oleju silnikowego (nie dotyczy silnikow dwusuwowych).
4. Niedozwolone odprowadzenie spalin do atmosfery (tzw. "odma").
5. Wskazania wieloskladnikowego analizatora spalin powyzej:
- 0,5% CO i 100 ppm CH mierzone na biegu jalowym silnika, w odniesieniu do motocykla 4,5% CO,
- 0,3% CO i 100 ppm CH mierzone z predkoscia obrotowa silnika (z zakresu od 2000-3000 min) nie dotyczy motocykli,
oraz wartosc wspolczynnika nadmiaru powietrza (lambda) poza granicami 0,97-1,03, mierzona z podwyzszona predkoscia obrotowa silnika (z zakresu od 2000 min do 3000 min) dla pojazdu wyposazonego w sonde lambda, dla pojazdow zarejestrowanych po raz pierwszy po 30.06.1995 r.
9.3. Zadymienie spalin z silnika o zaplonie samoczynnym Pomiar zadymienia spalin przeprowadza sie zgodnie z instrukcja (zalacznik nr 4 do niniejszego rozporzadzenia). Zadymienie spalin pojazdu wieksze niz 2,5 m-1, zas w przypadku silnikow z turboladowaniem 3,0 m-1.
9.4. Wycieki plynow eksploatacyjnych Ogledziny. Wycieki paliwa, olejow, plynow hamulcowych, chlodniczych i innych, tworzace plamy na drodze.
10. WARUNKI DODATKOWE
10.1. Autobus, trolejbus, przyczepa rolnicza ciezarowa przystosowana do przewozu osob Ogledziny. 1. Brak co najmniej dwoch drzwi w autobusie regularnej komunikacji miejskiej, publicznej.
2. Brak wyjsc awaryjnych.
3. Brak gasnic, zaslony za miejscem kierowcy, apteczki, kola zapasowego.
4. Brak napisu wskazujacego dopuszczalna liczbe miejsc do siedzenia i do stania albo napis nieczytelny.
5. Brak tablic kierunkowych w autobusie regularnej komunikacji publicznej.
10.2. Taksowka Ogledziny. 1. Brak zalegalizowanego taksometru.
2. Brak gasnicy, apteczki, kola zapasowego.
3. Swiatlo "TAXI" nieprawidlowo podlaczone lub umieszczone.
4. Napisy nie zwiazane z dzialalnoscia przewoznika umieszczone na swietle "TAXI".
10.3. Pojazd samochodowy uprzywilejowany Ogledziny. 1. Brak lub niedzialanie sygnalow ostrzegawczych dzwiekowych.
2. Ostrzegawczy sygnal swietlny nie dziala lub ma nieprawidlowa barwe.
3. Nieprawidlowa barwa lub napisy na pojezdzie.
4. Mozliwosc wlaczenia sygnalow dzwiekowych bez wlaczenia swietlnych.
5. Wlaczenie sygnalow zalezy od polozenia urzadzenia umozliwiajacego prace silnika.
10.4. Pojazd przeznaczony do wykonywania czynnosci na drodze oraz inne pojazdy, na ktore ze wzgledu na bezpieczenstwa ruchu nalezy zwracac szczegolna uwage Ogledziny. 1. Brak lub niedzialanie sygnalu swietlnego blyskowego barwy zoltej samochodowej.
2. Brak oznakowania pojazdu pomocy drogowej.
3. Brak oznakowania czesci wystajacych poza obrys lub ich oswietlenia (jezeli jest wymagane).
10.5. Samochod ciezarowy, przyczepa rolnicza ciezarowa przystosowana do przewozu osob Ogledziny. 1. Brak stopni lub drabinki.
2. Brak oswietlenia wnetrza.
3. Brak okienka sluzacego do oswietlania i do przewietrzania.
4. Lawki o nieodpowiednich wymiarach lub niewlasciwie rozmieszczone.
5. Brak lub niedzialanie urzadzen sygnalizacyjnych.
6. Brak kola zapasowego, apteczki.
7. Brak oznakowania pojazdu.
10.6. Pojazd przeznaczony do nauki jazdy i egzaminowania Ogledziny. 1. Brak dodatkowego pedalu hamulca roboczego.
2. Brak dodatkowych lusterek wstecznych.
3. Brak kola zapasowego lub apteczki.
4. Nieogrzewana tylna szyba (w samochodzie osobowym).
5. Brak wymaganego oznakowania.
11. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PO WYPADKU, KOLIZJI DROGOWEJ, WYMIANIE (LUB NADANIU I WYBICIU NUMERU) NADWOZIA, PODWOZIA (RAMY)
11.1 Dodatkowa kontrola stanu technicznego i dzialania hamulcow Ogledziny czesci zewnetrznych ukladow hamulcowych pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomoca dzwignika. Hamulce sa uruchamiane pedalem hamulca lub dzwignia recznego sterowania. 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementow.
2. Niekompletnosc ukladu hamulcowego.
3. Wadliwie poprowadzone ciegla lub przewody hamulcowe.
11.2. Dodatkowa kontrola swiatel mijania Sprawdzenie na stanowisku kontrolnym przez pomiar zmian polozenia poziomego odcinka granicy swiatla i cienia swiatel mijania w funkcji polozenia elementu uruchamiajacego korektor. 1. Brak samoczynnej (bez wywierania dodatkowego nacisku) zmiany polozenia poziomego odcinka granicy swiatla i cienia przy zmianach polozenia elementu uruchamiajacego korektor w dwie skrajne pozycje.
11.2.1. Stan techniczny i dzialanie korektorow swiatel mijania   2. Niewlasciwa (niezgodna z wymaganiami producenta) wartosc zmiany polozenia poziomego odcinka granicy swiatla i cienia w dwoch skrajnych pozycjach elementu uruchamiajacego korektor, rozniaca sie od wartosci nominalnej o wiecej niz 2 cm/10 cm.
Uwaga: w wypadku braku danych jako wartosc nominalna nalezy przyjac zmiane min. 10 cm/10 m.
11.3. Dodatkowa kontrola ukladu kierowniczego Ogledziny czesci zewnetrznych ukladu kierowniczego pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomoca dzwignika. 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementow ukladu kierowniczego lub elementow polaczen srubowych.
11.3.1. Stan techniczny Sprawdzenie wyrywkowe momentow dokrecenia polaczen srubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza sie komplet kluczy zwyklych znormalizowanych). 2. Niedostateczny (zbyt maly) moment dokrecenia co najmniej 1 ze sprawdzanych wyrywkowo srub lub nakretek.
3. Nieprawidlowy montaz drazkow kierowniczych i koncowek drazkow.
4. Brak wymaganych zabezpieczen polaczen srubowych.
11.3.2. Wartosc skretnosci kol oraz maksymalnego skretu kol (prawidlowosc montazu ukladu kierowniczego) Sprawdzenie na stanowisku wyposazonym w obrotnice. 1. Niezgodna z wymaganiami producenta wartosc skretnosci kol w ktorakolwiek strone.
Pomiar wykonuje sie w funkcji obrotow kola kierownicy (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). 2. Niezgodna z wymaganiami wartosc maksymalnego kata skretu kol w ktorakolwiek strone.
11.3.3. Dzialanie mechanizmu wspomagajacego uklad kierowniczy Sprawdzenie na stanowisku o twardej nawierzchni, przy kolach badanego pojazdu ustawionych do jazdy na wprost, poprzez skrecanie kol. 1. Brak zmiany oporu skretu kol przednich przy dzialajacym i niedzialajacym mechanizmie wspomagajacym.
Uwaga: sprawdzenie plynnosci dzialania wykonywac na obrotnicach lub przy kolach uniesionych nad nawierzchnia stanowiska. 2. Brak plynnosci dzialania w calym zakresie skretu.
11.4. Dodatkowa kontrola zawieszenia Ogledziny czesci zewnetrznych elementow zawieszenia pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomoca dzwignika i z mozliwoscia unoszenia poszczegolnych osi. 1. Zastosowanie nieoryginalnych elementow zawieszenia lub polaczen srubowych.
11.4.1. Stan techniczny Sprawdzenie wyrywkowe momentow dokrecenia polaczen srubowych kluczem dynamometrycznym (dopuszcza sie komplet kluczy zwyklych znormalizowanych). 2. Niedostateczny (zbyt maly) moment dokrecenia co najmniej jednej ze sprawdzanych wyrywkowo srub lub nakretek.
11.4.2. Pomiar sprawnosci amortyzatorow (dotyczy tylko samochodu osobowego) Sprawdzenie na stanowisku wyposazonym w urzadzenie do kontroli amortyzatorow wbudowanych w pojazd. Wyniki badan nie sa zgodne z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdow (lub producenta urzadzenia kontrolnego).
11.5. Dodatkowa kontrola ustawienia kol jezdnych Pomiary geometrii kol jezdnych pojazdu wykonuje sie na stanowisku plaskim i poziomym. 1. Niedopuszczalna wielkosc luzow w ukladzie jezdnym pojazdu.
11.5.1. Pomiar geometrii ustawienia kol przednich: Uwaga: 2. Niezgodnosc otrzymanych wynikow pomiarow z wartosciami parametrow podawanymi przez producenta pojazdow (niezgodnosc nawet jednego parametru).
- pomiar kata pochylenia kola lewego i prawego, - pomiary wykonuje sie przy takim stanie obciazenia pojazdu, dla jakiego producent podaje okreslone mierzone parametry,  
- pomiar kata pochylenia sworznia zwrotnicy kol lewego i prawego, - pomiarow nie wykonuje sie, jezeli wielkosc luzu w ukladzie jezdnym pojazdu przekracza wielkosci dopuszczalne w eksploatacji,  
- pomiar kata wyprzedzenia sworznia zwrotnicy kol lewego i prawego, - zakres pomiarow odpowiedni do rodzaju wypadku, kolizji drogowej,  
- pomiar zbieznosci kol. - pomiary kata pochylenia kol oraz zbieznosci kol wykonuje sie po uprzednim skompensowaniu "bicia" kol,  
- pomiary wykonuje sie po uprzednim wyregulowaniu cisnienia w ogumieniu do wartosci nominalnej dla danego pojazdu.  
11.5.2. Pomiar geometrii ustawienia kol tylnej osi (jezeli jest wymagana przez producenta pojazdu): Jak wyzej. Jak wyzej.
- pomiar kata pochylenia kola lewego i prawego,    
- pomiar zbieznosci kol.    
11.5.3. Pomiar sladowosci kol poszczegolnych osi Jak wyzej. Przekroczenie okreslonej przez producenta pojazdu symetrycznosci ustawienia kol jezdnych miedzy stronami lewa i prawa (sladowosc kol.) W wypadku braku danych nie wiecej niz 2% rozstawu kol osi tylnej.
11.5.4. Pomiar rownoleglosci osi pojazdu Pomiar przeprowadza sie urzadzeniami lub przymiarem rurowym lub linkowym. Przekroczenie okreslonej przez producenta pojazdu dopuszczalnej nierownoleglosci osi pojazdu (roznicy miedzy rozstawem osi z lewej i prawej strony pojazdu). W wypadku braku danych nie wiecej niz 0,8% rozstawu osi.
11.6. Dodatkowa kontrola tarcz kol i ich mocowania oraz ogumienia Ogledziny elementow mocujacych tarcze kol. Zastosowanie nieoryginalnych srub lub nakretek mocujacych tarcze kol.
11.6.1. Stan techniczny elementow mocujacych tarcze kol   Uwaga: dopuszcza sie stosowanie specjalnych srub (nakretek) zabezpieczajacych kola przed kradzieza.
11.6.2. Wywazenie kol (dotyczy tylko samochodu osobowego) Ogledziny kol w pojezdzie uniesionym i kolach odciazonych. Wystepowanie intensywnych drgan zawieszenia i kola kierownicy lub nadwozia badanego pojazdu przy napedzaniu kol urzadzeniem do napedu kol zamontowanych (lub za pomoca napedu wlasnego pojazdu) do predkosci obrotowej odpowiadajacej predkosci jazdy wynoszacej okolo 90 km/h.
Uwaga: przy braku ciezarkow wywazajacych na obu kolach przednich w wypadku tarcz o wymiarach 13"-16" dokonuje sie dodatkowej kontroli wywazenia kol przednich za pomoca urzadzenia do napedu uniesionych kol lub wywazarki; nie stosuje sie do kol napedzanych.
11.7. Dodatkowa kontrola nadwozia/podwozia (ramy) Ogledziny pojazdu na stanowisku i pomiary przymiarami liniowymi lub sprawdzianami (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach). Niezgodnosc podstawowych wymiarow nadwozia (jako bazy dla ukladu jezdnego) z wymaganiami podawanymi przez producenta pojazdu, zwlaszcza:
11.7.1. Glowne wymiary nadwozia (jako bazy dla ukladu jezdnego)   - rozstawu kol i osi,
- zwisow, tylnego i przedniego,
- odleglosci miedzy wybranymi punktami bazowymi nadwozia (np. pomiar po przekatnej).
11.7.2. Stan techniczny glownych wezlow nadwozia (elementow ramy) Ogledziny glownych wezlow nadwozia lub elementow ramy przy pojezdzie ustawionym na kanale lub podniesionym za pomoca dzwignika. Zly stan techniczny (np. korozja) lub wadliwy montaz, naprawa glownych wezlow nadwozia lub elementow ramy, zwlaszcza stanowiacych baze do mocowania zawieszenia lub zespolow sterowania pojazdem (mechanizm kierowniczy, pompa hamulcowa i inne).
11.8. Dodatkowa proba drogowa Proba drogowa, przeprowadzona tylko w wypadkach uzasadnionych wynikami pomiarow lub obserwacjami pracownika dokonujacego badania. 1. Nieprawidlowosc dzialania podstawowych zespolow kierowania i prowadzenia pojazdu, a w szczegolnosci: utrudnione zmiany kierunku jazdy oraz utrudnione lub niepelne wlaczanie biegow oraz niestabilnosc ich wlaczenia.
Uwaga: Probe nalezy przeprowadzac na wydzielonym terenie nie na drodze publicznej. 2. Brak dzialania wstecznego biegu (w wypadku pojazdow o dopuszczalnej masie calkowitej przekraczajacej 400 kg).
3. Utrudnione kierowanie pojazdem, a w szczegolnosci brak stabilnosci i zaklocenia prostoliniowego toru jazdy.
12. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZYSTOSOWANEGO DO ZASILANIA GAZEM
12.1. Instalacja zasilania gazem Ogledziny zewnetrzne instalacji na wolnym powietrzu. Kontrola szczelnosci za pomoca urzadzen oraz roztworu wodnego mydla. Kontrole instalacji zasilania gazem przeprowadza sie zgodnie z instrukcja stanowiaca zalacznik nr 5 do niniejszego rozporzadzenia. 1. Nieszczelny jakikolwiek element instalacji.
2. Brak dzialania lub dzialanie nieprawidlowe urzadzenia (zaworu) ograniczajacego stopien napelnienia.
3. Brak lub niedzialanie ukladu sygnalizacji zasilania gazem.
4. Nieprawidlowe poprowadzenie przewodow instalacji gazowej.
5. Brak waznego poswiadczenia KDT lub oznakowania butli albo zbiornikow gazowych.
6. Brak lub przysloniete otwory wentylacyjne.
7. Wyplyw gazu z reduktora do mieszalnika w wypadku zatrzymania silnika.
8. Nieprawidlowe dzialanie zaworow.
9. Brak homologacji dla elementow instalacji zasilania gazem plynnym; dotyczy to instalacji dopuszczonej po raz pierwszy do ruchu po dniu 31 grudnia 1995 r.
13. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU ZAREJESTROWANEGO PO RAZ PIERWSZY ZA GRANICA
13.1. Dane pojazdu Ogledziny zewnetrzne, sporzadzenie dokumentu identyfikacyjnego. Porownanie danych technicznych pojazdu z wymaganiami przepisow. Niezgodnosc parametrow technicznych pojazdu z wymaganiami ustawy i rozporzadzenia albo z przepisami homologacyjnymi.
13.2. Dodatkowa kontrola ukladu jezdnego Jak w poz. 11.5. (pomiary tylko w uzasadnionych wypadkach) Jak w poz. 11.5.
13.2.1. Pomiar geometrii ustawienia kol przednich lub tylnych oraz osi
13.2.2. Pomiar sprawnosci amortyzatorow (dotyczy tylko samochodu osobowego) Jak w poz. 11.4.2. Jak w poz. 11.4.2.
14. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU, W KTORYM DOKONANO ZMIAN
14.1. Zmiany konstrukcyjne, przeznaczenia Ogledziny zewnetrzne, sporzadzenie opisu zmian, ustalenie nowych danych pojazdu (w uzasadnionych przypadkach opinia rzeczoznawcy). Niezgodnosc zmian z wymaganiami przepisow ustawy i rozporzadzen.
15. SPECJALISTYCZNE BADANIE POJAZDU PRZEZNACZONEGO DO PRZEWOZU MATERIALOW NIEBEZPIECZNYCH
15.1. Dodatkowe warunki techniczne Ogledziny (warunki techniczne okreslaja przepisy o przewozie drogowym materialow niebezpiecznych - ADR). Niespelnianie wymagan odnoszacych sie do pojazdu i jego wyposazenia dotyczacych przewozu okreslonych materialow niebezpiecznych w zakresie:
- rodzaju pojazdu,
- ukladu hamulcowego,
- srodkow do gaszenia pozaru,
- wyposazenia elektrycznego,
- innego wyposazenia dodatkowego,
- szczegolnych wymagan przy przewozach w cysternach,
- oznakowania pojazdu.
16. SPECJALISTYCZNE BADANIE AUTOBUSU, KTOREGO DOPUSZCZALNA PREDKOSC NA AUTOSTRADZIE I DRODZE EKSPRESOWEJ WYNOSI 100 km/h
16.1. Charakterystyka techniczna pojazdu Ogledziny i sporzadzenie specjalnego zaswiadczenia 1. Brak ogranicznika predkosci.
2. Brak lub niedzialanie zwalniacza hamulcowego.
3. Brak urzadzenia przeciwblokujacego (ABS).
4. Siedzenia nie odpowiadaja wymaganiom przepisow.
5. Opony niehomologowane lub glebokosc rzezby bieznika opon mniejsza niz 3 mm.
6. Brak tachografu o zakresie dzialania min. 125 km/h.
7. Stosunek maksymalnej mocy silnika do dopuszczalnej masy calkowitej mniejszej niz 11 kW/t.

UWAGI:

1. Ogledziny przeprowadza sie bez demontazu zespolow i czesci pojazdu ustawionego na kanale lub podniesionego za pomoca dzwignika na stanowisku kontrolnym.

2. Wykaz czynnosci oraz metody i kryteria oceny stanu technicznego pojazdow nie wyczerpuja wszystkich mozliwych wypadkow niesprawnosci. W indywidualnych, uzasadnionych wypadkach przedmiot i zakres badania, sposob przeprowadzania badania i kryteria uznania stanu technicznego za niezadowalajacy ustala okregowa stacja kontroli pojazdow.

 

| ISO-Latin2 |   
| Rzeczpospolita | Archiwum | Serwis Ekonomiczny | Serwis Prawny | Cennik | Regulamin | Serwis WAP | Prenumerata
| Reklama | English/Deutsch | O nas | Praca i staze | Zglaszanie uwag | Kontakt |
© Copyright by Presspublica Sp. z o.o.