Francja. Rekordowy eksport win i alkoholi. Pomogła inflacja

Wartość eksportu francuskich win i mocnych alkoholi w 2022 r. zwiększyła się o 10,8 proc. do rekordowych 17,2 mld euro. Przyczynił się do tego wzrost cen - przyznała Federacja Eksporterów Win i Spirytualiów FEVS

Publikacja: 15.02.2023 17:23

Francja. Rekordowy eksport win i alkoholi. Pomogła inflacja

Foto: Adobe Stock

Ta tendencja powinna utrzymać się w bieżącym roku, bo chińscy konsumenci wracają do restauracji i będą znów podróżować po świecie.

Ilościowo francuski eksport zmalał o 3,8 proc. do 193,874 mln kartonów (po 6 butelek) z powodu gorszego 2021 roku dla win. Ich eksport zmalał o 6,6 proc. do 135,4 mln kartonów o wartości 11,6 mld euro (+10,2 proc.). Eksport szampana wyniósł 15,418 mln kartonów (+8,5 proc.) za 4,214 mld euro (+20 proc.). Był to jedyny trunek, który zwiększył popularność, pozostałe rodzaje wina straciły od 6 do 18 procent. Mocne alkohole opuściły Francję w 55,7 milionach kartonów, które osiągnęły wartość 5,5 mld euro (+11,6 proc.); na koniaki przypadło 17,607 mln kartonów (-3,7) za 3,934 mld (+9,3). Świat kupował więcej likierów, wódek i calvadosu, a mniej armaniaków i okowit.

- Był to skomplikowany rok: warunki polityczne i ekonomiczne przyczyniły się do wzrostu cen i do odrodzenia inflacji, Ponadto firmy miały do czynienia ze skutkami małych zbiorów w 2021 r. Musieliśmy ponownie nauczyć się funkcjonowania w warunkach inflacji, nawet jeśli kursy walutowe pomogły nam w pewnym stopniu - stwierdził przewodniczący FEVS, César Giron.

Roczne wyniki winiarzy i eksporterów zmniejszyły francuski deficyt bilansu handlowego o 15,7 mld euro (10,3 proc.). . Wino i alkohole były drugim sektorem gospodarki, po przemyśle lotniczym, jeśli chodzi o wypracowanie nadwyżki w bilansie handlowym. - Te pozytywne wyniki świadczą o odporności branży w szczególnie złożonych warunkach. Producenci win i mocnych alkoholi potrafili dostosować się do trudnych warunków i do inflacji - podkreślił César Giron.

Największym klientem Francji były Stany Zjednoczone, eksport do tego kraju wzrósł o 14 proc. do 4,7 mld euro, mimo spadku ilości butelek o 5 proc. Eksport win musujących zwiększył się o 20 proc., zwykłych win o 8 proc. (z powodu gorszego 2021 r.), a mocnych alkoholi o 13 proc.

Drugie miejsce zachowała Wielka Brytania, ze wzrostem o 7 proc. do 1,7 mld euro, w tym szampana o 12 proc., innych win o 7 proc., ale ich ilość zmalała o 8 proc. (z powodu przymrozków rok wcześniej). Ilość mocnych alkoholi też zmalała o 5 proc.

Na Azję przypadł wzrost wartości o 5 proc. do 3,9 mld euro, eksport do Japonii zwiększył się o 23 proc., do Korei o 31 proc., w przypadku Chin można mówić o zastoju (+0,5 proc.), a Hongkongu o krachu (-29 proc.). W tych dwóch przypadkach zawiniły lockdowny. - Od chińskiego nowego roku (w lutym) restauracje i hotele są pełne, ludzie chcą spotykać się, więc spodziewam się odbicia sprzedaży win i alkoholi w najbliższych miesiącach. A podróże Chińczyków po świecie zwiększą sprzedaż sklepów wolnocłowych - uważa Cěsar Giron.

Dla FEVS liczą się jeszcze Niemcy i Singapur. Organizacja dostrzega też nowy potencjał w Afryce, do której eksport zwiększył się o 21 proc. do 440 mln euro.

Wojna w Ukrainie zmniejszyła o połowę eksport do Rosji, która jest teraz małym rynkiem dla Francji. Konflikt wpłynął pośrednio na wzrost cen energii i zbóż potrzebnych do produkcji wódek - dodał.

Do FEVS należy 550 przedsiębiorstw, które reprezentują 85 proc. francuskiej sprzedaży win i spirytualiów na świecie.

Ta tendencja powinna utrzymać się w bieżącym roku, bo chińscy konsumenci wracają do restauracji i będą znów podróżować po świecie.

Ilościowo francuski eksport zmalał o 3,8 proc. do 193,874 mln kartonów (po 6 butelek) z powodu gorszego 2021 roku dla win. Ich eksport zmalał o 6,6 proc. do 135,4 mln kartonów o wartości 11,6 mld euro (+10,2 proc.). Eksport szampana wyniósł 15,418 mln kartonów (+8,5 proc.) za 4,214 mld euro (+20 proc.). Był to jedyny trunek, który zwiększył popularność, pozostałe rodzaje wina straciły od 6 do 18 procent. Mocne alkohole opuściły Francję w 55,7 milionach kartonów, które osiągnęły wartość 5,5 mld euro (+11,6 proc.); na koniaki przypadło 17,607 mln kartonów (-3,7) za 3,934 mld (+9,3). Świat kupował więcej likierów, wódek i calvadosu, a mniej armaniaków i okowit.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Dane gospodarcze
Szwedzki bank centralny obniżył stopy. Pierwsza obniżka od ośmiu lat
Dane gospodarcze
Niemiecka gospodarka w nie najlepszej sytuacji
Dane gospodarcze
Niemcy zaskoczeni cenami pieczywa. Drożeje szokująco szybko
Dane gospodarcze
Strefa euro wróciła do wzrostów. Powiew optymizmu
Dane gospodarcze
Inflacja w kwietniu 2024 roku. GUS podał szybki szacunek