Badania przeprowadzone w listopadzie 2023 r. przez Deloite na grupie ponad 2 tys. polskich internautów w wieku od 18 do 65 lat wykazały, że 47 proc. badanych słyszała o generatywnej sztucznej inteligencji. Dwie trzecie z tych osób choć raz skorzystały z tego rodzaju narzędzi, a z nich 43 proc. spośród badanych korzystających z generatywnej AI uważa, że zawsze podaje ona odpowiedzi oparte na faktach oraz bezstronne.
Jak AI nasz oszukuje i wyłudza dane
Tymczasem, jak informuje serwis ChrońPESEL, technologia ta coraz częściej używana jest do zdobycia dostępów do kont bankowych lub systemów biznesowych, lecz także profili w mediach społecznościowych, stalkowania czy pisania fałszywych e-maili i SMS-ów w celu wyłudzenia danych osobowych.
Czytaj więcej
Prokuratura przyznaje, że przestępcy coraz częściej sięgają po narzędzia sztucznej inteligencji, a liczba podobnych przypadków będzie wzrastać. Eksperci alarmują, że prawo już teraz nie nadąża za cyfrową rzeczywistością. Czy unijny AI Act wystarczy?
– Jednym z najprostszych zastosowań sztucznej inteligencji do wyłudzenia danych osobowych jest phishing, czyli wysyłanie e-maili podszywających się pod jakąś instytucję, w których jesteśmy proszeni o podanie danych osobowych albo przekierowywani do fałszywych stron internetowych – mówi Bartłomiej Drozd ekspert z ChrońPESEL.
I dodaje, że choć tego rodzaju materiały już tworzone były od dawna, to zwykle łatwo było je odróżnić, gdyż zawierały mnóstwo błędów gramatycznych i ortograficznych. Tymczasem wykorzystywanie dużych modeli językowych coraz częściej eliminuje ten problem, a AI umie bezbłędnie naśladować określony styl tekstu.