Spory spadek ruchu w centrach handlowych

Polacy złapali się za kieszenie i ograniczyli także wizyty w galeriach handlowych. Ogółem spadek przekracza nawet 20 proc. r./r.

Publikacja: 28.12.2023 03:00

Spory spadek ruchu w centrach handlowych

Foto: Adobe Stock

Analitycy Proxi.cloud przyjrzeli się sytuacji w galeriach handlowych w listopadzie 2023 r. Dane oparte są na monitoringu zachowań blisko 766 tys. konsumentów robiących zakupy w 710 obiektach.

Wynika z nich, że w listopadzie w galeriach ruch spadł 22,6 proc. r./r., do tego średni czas spędzony w galerii, patrząc łącznie rok do roku, spadł 6 proc. Zatem konsument średnio przebywał w nich godzinę i 40 minut.

– Spadek ruchu, jak i zasięgu spowodowany może być coraz częstszym kupowaniem produktów online z dostawą do paczkomatu lub do domu. Promocje z okazji Black Friday również występowały w internecie. Należy jednak pamiętać, że to tylko hipoteza, a nie pewnik – jej weryfikacja wymaga dodatkowych badań – mówi Mateusz Nowak z Proxi.cloud. – Nawet osoby, które odwiedzają w dalszym ciągu galerie handlowe, mogą się tam pojawiać coraz częściej celem odbioru zamówień internetowych, a nie „przeglądania” produktów. To wyjaśniałoby spadek ruchu w galeriach. Wówczas mówilibyśmy po prostu o powolnej, lecz ciągłej, zmianie przyzwyczajeń konsumentów – dodaje. W efekcie raczej nie jest trudno spodziewać się wzrostu ruchu w galeriach po Nowym Roku, a co najwyżej ustabilizowania się go na obecnym poziomie.

Czytaj więcej

Wreszcie ruszają posezonowe wyprzedaże. Kto da największe rabaty?

– W obecnych czasach zakupy towarów znajdujących się w galerii można w wygodny sposób zmienić na zakupy internetowe. Kiedyś główną zaletą zakupów stacjonarnych była możliwość przymierzenia/sprawdzenia dużej ilości towarów i ich porównania bez większych komplikacji. Dzisiaj te same towary dostaniemy w sklepach internetowych i tu się za wiele nie zmieniło – mówi Miłosz Sójka z Proxi.cloud.

– Jednak możliwość bezpłatnych dostaw i zwrotów, wiele paczkomatów wokół nas oraz długi okres gwarancji bezproblemowych zwrotów zachęcają konsumentów do zakupów internetowych, gdzie można bez presji czasu przespać się z decyzją, który z zamówionych produktów jest dla nas satysfakcjonujący, porównując je także bezpośrednio z zamówionymi produktami niedostępnymi w sklepach znajdujących się w galeriach – dodaje.

Zdaniem analityków w grudniu można spodziewać się odrobinę wyższego ruchu niż w listopadzie, co głównie spowodowane jest świętami Bożego Narodzenia i ich większym wpływem na natężenie zakupów Polaków w porównaniu z Black Friday. – W szczególności wydaje się to odnosić do starszego pokolenia, które mimo postępujących zmian w tym obszarze, w dalszym ciągu preferuje zakupy stacjonarne – mówi Mateusz Nowak.

Ogólny spadek ruchu i zasięgu może także wynikać z szerszej zmiany przyzwyczajeń konsumentów, którzy coraz rzadziej wybierają galerie handlowe jako miejsca spędzania wolnego czasu. To głównie efekt częstszego robienia zakupów w kanale internetowym, jak także głębsza zmiana stawiająca jako główny cel wygodę i oszczędność czasu. Nie chcemy spędzać godzin na zakupach, wolimy je zrobić szybciej bliżej domu, zatem unikamy dużych sklepów.

Analitycy Proxi.cloud przyjrzeli się sytuacji w galeriach handlowych w listopadzie 2023 r. Dane oparte są na monitoringu zachowań blisko 766 tys. konsumentów robiących zakupy w 710 obiektach.

Wynika z nich, że w listopadzie w galeriach ruch spadł 22,6 proc. r./r., do tego średni czas spędzony w galerii, patrząc łącznie rok do roku, spadł 6 proc. Zatem konsument średnio przebywał w nich godzinę i 40 minut.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Haribo porozumiało się z Lidlem. Słynne żelki wrócą do sklepów sieci
Handel
Wolimy kupować ubrania online. Znikają kolejne sklepy odzieżowe
Handel
Biedronka na podium, Lidl za Dino, a ceny rosną. Nowy koszyk cenowy
Handel
Katastrofalna decyzja dla eksportu. Odwołany przetarg na terminal zbożowy w Gdańsku
Handel
Kolejna znana marka modowa ma poważne kłopoty