Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?

Największa sieć handlowa ogłosiła, że nie zmieni w kwietniu cen regularnych ponad 4 tys. produktów mimo powrotu 5 proc. VAT. W Lidlu zamrożenie cen dotyczy 1,6 tys. produktów.

Publikacja: 28.03.2024 11:25

Biedronka atakuje Lidla w walce o VAT. Kto zamrozi więcej cen?

Foto: Fotorzepa/ Urszula Lesman

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów po dwóch latach obowiązywania zwolnienia od 1 kwietnia wraca 5 proc. stawka VAT na większość produktów spożywczych, głównie nieprzetworzonych. Sieci handlowe wykorzystują to do walki o uwagę klientów i teraz dołączyła do nich Biedronka. Firma ogłosiła, że choć powraca standardowa stawka VAT na wybrane kategorie produktów żywnościowych, to jej klienci zapłacą za nie tyle samo co w marcu, ponieważ sieć utrzyma regularne ceny brutto. Wyjątkiem będzie tu przede wszystkim pieczywo, w szczególności pochodzące od małych lokalnych dostawców, oraz warzywa i owoce, których ceny zmieniają się na bieżąco ze względu na zależność od sezonu wegetacyjnego.

Czytaj więcej

Lidl uprzedza ruch Biedronki. Nie podniesie cen przez powrót VAT

Które produkty nie podrożeją

- Dzięki utrzymaniu cen regularnych ponad 4 tys. produktów, klienci nie zauważą wzrostu podatku VAT 5 proc. na podstawowe produkty żywnościowe. Oczywiście, nadal będziemy proponować promocje - mówi Grzegorz Pytko, dyrektor działu zakupów w sieci Biedronka.

Niemniej sieć zaznacza, że akcja jest czasowa i obowiązuje tylko w kwietniu. Lidl niedawno ogłosił, że rusza z akcją VAT STOP w ramach której bierze na siebie 5 proc. stawkę podatku.

Jego klienci ponad 1,6 tys. produktów spożywczych nadal będą mogli kupić w cenie na poziomie sprzed podwyżki VAT. To choćby pieczywo, produkty mleczarskie, owoce i warzywa czy mięso oraz wędliny.

- Naszym głównym celem jest oferowanie klientom wysokiej jakości produktów w niskiej, atrakcyjnej cenie. Konkurencyjna oferta w każdym sklepie naszej sieci jest taka sama – we wszystkich obiektach oferujemy tak samo niskie ceny – komentuje Aleksandra Robaszkiewicz, rzeczniczka Lidl Polska. - Oferowanie niskich cen to jedno z naszych działań, które podejmujemy, aby chronić budżety polskich gospodarstw domowych. Wśród innych naszych aktywności można wymienić inne akcje promocyjne oraz oferty dla użytkowników aplikacji — dodaje.

Lidl nie podał informacji o czasowym charakterze tej akcji promocyjnej, co dla klientów jest zdecydowanie dobrą wiadomością. Kaufland także zapowiedział, że zamraża VAT na żywność, a akcja dotyczy ponad 10 tys. produktów, czyli najwięcej spośród ostatnio ogłoszonych przez inne sieci. Niemniej firma także zapowiedziała już czasowy charakter akcji, która potrwa od 1 do 30 kwietnia br. Inne duże sieci na razie nie ogłosiły podobnych akcji w zwiazku ze zmianami w podatku VAT.

Polacy oczekują ostrej wojny cenowej

Jak widać wojna cenowa z Biedronką ma się doskonale i nic nie wskazuje na to, by miało się to zmienić. Co więcej jest to zgodne z oczekiwania konsumentów, bowiem aż 55,5 proc. dorosłych Polaków oczekuje zaostrzania wojny cenowej między sieciami dyskontowymi, choćby po to by móc taniej zrobić wielkanocne zakupy.

Jedynie 22,1 proc. ankietowanych nie ma takich oczekiwań odnośnie konfliktu cenowego miedzy największymi sieciami handlowymi w Polsce - wynika z badania UCE Research i Grupy Offerista.

Z badania wynika, że najbardziej na zaostrzoną walkę sieci liczą Polacy w przedziale wiekowym 45-55 lat oraz 35-44 lat, są to też głównie mieszkańcy z jednej strony miast średnich jak i największych aglomeracji.

Zgodnie z decyzją Ministerstwa Finansów po dwóch latach obowiązywania zwolnienia od 1 kwietnia wraca 5 proc. stawka VAT na większość produktów spożywczych, głównie nieprzetworzonych. Sieci handlowe wykorzystują to do walki o uwagę klientów i teraz dołączyła do nich Biedronka. Firma ogłosiła, że choć powraca standardowa stawka VAT na wybrane kategorie produktów żywnościowych, to jej klienci zapłacą za nie tyle samo co w marcu, ponieważ sieć utrzyma regularne ceny brutto. Wyjątkiem będzie tu przede wszystkim pieczywo, w szczególności pochodzące od małych lokalnych dostawców, oraz warzywa i owoce, których ceny zmieniają się na bieżąco ze względu na zależność od sezonu wegetacyjnego.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Handel
Kończy się czas wielkich promocji w sklepach. Specjalne oferty w innych kanałach
Handel
Żabka szuka franczyzobiorców na ukraińskich portalach
Handel
Brexit uderza w import żywności. Brytyjczycy narzekają na nowe przepisy
Handel
Kanadyjski rząd chce ściągnąć dyskonty. Na liście właściciele Biedronki i Lidla
Handel
VAT uderzył, ceny rosną już mocniej niż w marcu