Podróżny przezornie ubezpieczony

W tym roku odnotowano ponad dwa razy więcej chętnych na zakup ubezpieczenia turystycznego względem okresu sprzed COVID.

Publikacja: 10.01.2023 13:17

Podróżny przezornie ubezpieczony

Foto: Adobe Stock

Tak wynika z raportu Allianz Partners "States of Mind Travel" ujawnia zmiany w preferencjach turystów.

Podróżujący oczekują większej elastyczności na post-pandemicznym rynku turystyki i ubezpieczeń, ponieważ są wyczuleni na więcej potencjalnych problemów. Jest to jeden z głównym trendów związanych z podróżami i wypoczynkiem płynących z dokumentu. W publikacji został przedstawiony obecny stan i przyszłość branży turystycznej.

U podróżnych widoczny stał się wzrost liczby niepokojących czynników. Oprócz obaw związanych ze zdrowiem, pandemią i ograniczeniami w przemieszczaniu się, osoby decydujące się na wyjazd muszą mierzyć się z zawirowaniami geopolitycznymi, wysoką inflacją i szeroko pojętą niepewnością gospodarczą. Prowadzi to do nowego podejścia do podróży: jeszcze ważniejsza staje się elastyczność oferty oraz ochrona na wypadek nieprzewidywalnych sytuacji.

Czytaj więcej

Na nartach czy snowboardzie łatwo o wypadek. Lepiej mieć dobre ubezpieczenie

Dane Allianz Partners potwierdzają wzrost zainteresowania ubezpieczeniami turystycznymi na pięciu głównych rynkach europejskich (Belgia, Francja, Niemcy, Włochy i Wielka Brytania). Liczba osób gotowych zabezpieczyć swoją podróż zagraniczną wzrosła z 21 proc. w 2019 r. do 55 proc. w 2022 r. Trend ten widoczny jest również w wyjazdach krajowych – z 12 proc. do 26 proc.. W tym roku Allianz Partners odnotował również najwyższy w historii poziom roszczeń po wyjeździe.

Badania wskazują również następujące trendy:

• "Work-from-anywhere" przechodzi do głównego nurtu. Wzrost popularności pracy zdalnej i hybrydowej pozwala łączyć biznes z wypoczynkiem, co prowadzi do wzrostu liczby wyjazdów określanych mianem Bleisure (ang. business + leisure). W raporcie podkreślono również, co pomoże branży turystycznej spełnić nowe wymagania klientów: uaktualnienie przepisów, rozwiązanie kwestii rezydencji podatkowej oraz dalsze inwestycje w popularne destynacje.

• W związku z tym, że praca hybrydowa na stałe wpisała się w modele zatrudnienia, coraz więcej podróżnych spodziewa się możliwości wykonywania swoich obowiązków z zagranicy lub spoza miejsca zamieszkania. Badania Allianz Partners Customer Lab pokazują, że 28 proc. osób w wieku od 18 do 25 lat planuje częściej pracować za granicą lub z domu rodzinnego.

• Elastyczność jest najważniejsza: 58 proc. młodszych rodzin preferuje elastyczne rezerwacje podróży, aby w razie komplikacji poradzić sobie z nieprzewidzianymi okolicznościami. Kończący się rok charakteryzował się zwiększoną liczbą większych i wielopokoleniowych grup rodzinnych, napędzając w ten sposób znaczące zmiany w branży. Hotele i ośrodki wypoczynkowe muszą zaspokoić bardziej zróżnicowane potrzeby klientów.

• 41 proc. konsumentów jest świadomych wpływu podróży na środowisko, jednak zrównoważony rozwój pozostaje stosunkowo niewielkim czynnikiem w procesie podejmowania decyzji związanych z wyjazdami.

Czytaj więcej

Odszkodowanie za upadek na śliskim chodniku i oberwanie soplem. Co udowodnić

Jak wskazuje Joe Mason, dyrektor marketingu ds. podróży w Allianz Partners, zamiłowanie ludzi do podróżowania było w tym roku dobrze widoczne – również, gdy patrzyło się na lotniska i wypełnione kurorty.

- Jednakże pandemia wywarła istotny wpływ na potrzeby i oczekiwania podróżnych. Obecnie branża ubezpieczeniowa świadczy usługi dla bardziej wymagającego i lepiej poinformowanego konsumenta, który ma większą świadomość tego, jak wygląda dobra usługa i co może pójść źle. W związku z tym na branży turystycznej spoczywa dużo większa presja, aby dostarczać elastyczne usługi oraz rozwiązania, które obejmą wszystkie ewentualności spoza centralnej części oferty - podkreśla.

Luís Araújo, przewodniczący Europejskiej Komisji Turystyki, dodaje, że branża turystyczna wykazała się niesamowitą odpornością w ciągu ostatnich trzech lat.

- Podczas gdy hotelarstwo i turystyka zmiany w swoich modelach operacyjnych mają już za sobą, to teraz należy to powtórzyć w innych częściach ekosystemu. Miejsca z atrakcjami, muzea i organizacja wydarzeń to tylko część obszarów, które muszą zacząć oferować więcej opcji podróżnym, jeśli chcą ograniczyć ryzyko rozczarowania klientów lub strat finansowych w przypadku wystąpienia zakłóceń. Jeśli różne części branży będą współpracowały, tym bardziej skorzystają na tym wszyscy zainteresowani - mówi Araújo.

Tak wynika z raportu Allianz Partners "States of Mind Travel" ujawnia zmiany w preferencjach turystów.

Podróżujący oczekują większej elastyczności na post-pandemicznym rynku turystyki i ubezpieczeń, ponieważ są wyczuleni na więcej potencjalnych problemów. Jest to jeden z głównym trendów związanych z podróżami i wypoczynkiem płynących z dokumentu. W publikacji został przedstawiony obecny stan i przyszłość branży turystycznej.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Inne Polisy
Złe wieści dla kierowców. OC coraz droższe
Inne Polisy
Ceny OC na przekór inflacji. W perspektywie kwartalnej widać jednak podwyżki
Inne Polisy
Kara za brak OC w 2024 roku. Kwota, która mocno zaboli
Inne Polisy
Revolut staruje ze sprzedażą ubezpieczeń komunikacyjncyh
Inne Polisy
OC droższe o 100 proc. Efekt szybkiego przejścia na auta elektryczne