AW101 pomoże w najtrudniejszych misjach marynarce

Do 44. Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej w Darłowie trafiły pierwsze średnie śmigłowce AW101 Leonardo. Najnowsze wiropłaty właśnie wchodzą w procedurę przyjęcia do eksploatacji do Sił Morskich RP.

Publikacja: 11.12.2023 18:36

AW101

AW101

Foto: materiały prasowe

AW101 były w polskiej marynarce bardzo wyczekiwane. Trzysilnikowe, dalekosiężne, spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa śmigłowce budowane w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil ale też w PZL Świdnik należących do włoskiego giganta obronno- technologoicznego mają odbudować zdolności sił morskich RP do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i wzmocnić potencjał bojowego ratownictwa (CSAR).

Nowa generacja maszyn powinn zapewnić marynarzom możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczynią się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Sprawdzony w trudnych warunkach

Flota użytkowanych obecnie na świecie ponad 200 śmigłowców AW101 dowiodła swej przydatności w najbardziej wymagających operacjach. Trzysilnikowy wiropłat bojowe szlify zdobywał na Bałkanach, sprawdził się w Iraku i Afganistanie, tropił porywaczy statków w ramach antypirackiej misji „Atalanta” u wybrzeży Somalii.

Wariant morski AW101 Merlin służy brytyjskiej Królewskiej Marynarce do zwalczania okrętów podwodnych, we włoskich siłach zbrojnych śmigłowiec wspiera wojska specjalne i ratownictwo. Japońskie formacje Samoobrony Morskiej używają AW101 głównie do transportu, lotniczej obrony przeciwminowej oraz wsparcia najtrudniejszych misji w Antarktyce.

AW101

AW101

materiały prasowe

Najnowsza wersja bazowa AW101 o maksymalnej masie startowej 15 600 kg jest wyposażona w trzy silniki General Electric CT7-8E, co zapewnia duży udźwig oraz imponujące osiągi. Wzmocniony napęd i nowoczesna awionika „glass cockpit”, oznacza wysoki poziom bezpieczeństwa. Dzięki zasięgowi wynoszącemu 750 mil morskich (ponad 1300 km), przestronnej kabinie, dużej rezerwie mocy AW101 może w ramach operacji CSAR w skrajnie trudnych warunkach poszukiwać i podejmować morskich rozbitków czy odzyskiwać i ewakuować pilotów utraconych na wrogim terenie w trakcie działań zbrojnych

Tropiciel okrętów i min

Wariant morski AW101, z pełnym wyposażeniem (taki jak np. AW101 Merlin Royal Navy) może wykonywać różne zadania: od misji zwalczanie okrętów podwodnych i nawodnych po lotnicze rozpoznanie, pozahoryzontalne kierowanie ogniem artyleryjskim i rakietowym.

Zwalczanie okrętów nawodnych umożliwiają m.in. potężny radar 360 st. i zdolność do przenoszenia uzbrojenia w postaci pocisków przeciwokrętowych dalekiego zasięgu. Konfiguracja do zwalczania okrętów podwodnych jest wyposażona w opuszczany radiolokator oraz pławy radiohydroakustyczne, a także zasobniki uzbrojenia z torpedami lub ładunkami głębinowymi. Dodatkowe wyrafinowane systemy detekcji a potem analiz informacji przydają się też w misjach wykrywania, neutralizacji oraz usuwania min.

AW101

AW101

materiały prasowe

Zgodnie z kontraktem zawartym w 2019 r. maszyny AW101 przeznaczone polskiej marynarki wyposażone są m. in. w autopilota ułatwiającego wykonanie zadań ratowniczych SAR, system transmisji danych, nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Gotowe do służby AW101 mają na pokładzie radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), zintegrowaną głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modemem S. Opcjonalnie mogą być również uzbrojone w pokładowy karabin maszynowy kal. 12,7 mm.

Dalekosiężny ratownik

Każda maszyna gotowa do misji Combat SAR jest wyposażona w reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku , które zapewnią dobrą widoczność i optymalne warunki obserwacji otoczenia w trudnych warunkach pogodowych. W zestawie ratowniczym znajduje się niezbędne wyposażenie medyczne, dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym. Ponadto “sarowskie” śmigłowce AW101 są wyposażone w standardowe systemy zwiększające bezpieczeństwo: pływaki awaryjne, tratwy ratownicze i zestawy przetrwania w chłodnym klimacie.

Ważny polski wkład

W konstrukcji polsko-włoskiej umowy na dostawy AW101 PZL-Świdnik był głównym wykonawcą śmigłowcowego sprzętu i a podlubelska firma – największy producent helikopterów w kraju - w znacznym stopniu brała udział w pracach produkcyjnych dostarczając niemal kompletne struktury płatowca. Natomiast łódzkie Wojskowe Zakłady Lotnicze Nr 1 (WZL-1) i Politechnika Gdańska stały się głównymi beneficjentami umowy offsetowej, ktora pozwoliła na współpracę i wymianę technologii między polskimi, włoskimi i brytyjskimi partnerami przemysłowymi i naukowymi.

-PZL-Świdnik jako główny wykonawca kontraktu odegrał kluczową rolę w programie modernizacyjnym dzięki któremu Polska, po Włoszech i Wielkiej Brytanii, stała się trzecim krajem NATO użytkującym najnowszą wersję AW101, a jednocześnie PZL wniósł w przedsięwzięcie ważny wkład przemysłowy. PZL-Świdnik wyprodukował znaczną część struktur płatowca nowych śmigłowców - nie tylko na potrzeby polskiego programu, ale także produkuje je dla innych odbiorców na świecie.Teraz z zaangażowaniem będziemy wspierać ich użytkowanie – zapowiada Jacek Libucha, prezes PZL-Świdnik.

AW101 były w polskiej marynarce bardzo wyczekiwane. Trzysilnikowe, dalekosiężne, spełniające najwyższe standardy bezpieczeństwa śmigłowce budowane w brytyjskich zakładach Leonardo w Yeovil ale też w PZL Świdnik należących do włoskiego giganta obronno- technologoicznego mają odbudować zdolności sił morskich RP do zwalczania okrętów podwodnych (ZOP) i wzmocnić potencjał bojowego ratownictwa (CSAR).

Nowa generacja maszyn powinn zapewnić marynarzom możliwości operowania w środowisku sieciocentrycznym współczesnego pola walki. Nowoczesne systemy łączności i wymiany danych oraz możliwość współpracy z innymi platformami, w tym poprzez wymianę danych rozpoznawczych – przyczynią się do wprowadzenia polskiego lotnictwa morskiego w nową erę także w dziedzinie walki elektronicznej. Wyposażenie śmigłowców zostało zoptymalizowane pod kątem ratownictwa oraz zwalczania okrętów podwodnych.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego