Naukowcy IDEAS NCBR, UW i Uniwersytetu w Gandawie, w tym pan, zbadali kariery 2,7 mln naukowców z 45 krajów, w tym z Polski pod kątem habilitacji. Jak wyglądało badanie i jakie wnioski z niego płyną.
To badanie oparte na ogólnie dostępnych danych o publikacjach naukowców, w którym badaliśmy produktywność naukowców, czyli porównywaliśmy liczbę publikacji w danym roku. Chcieliśmy zmierzyć, jak zmienia się produktywność w zależności od systemu naukowego, czy jest w nim obecna procedura habilitacji czy też nie.
Nasze badanie wskazuje, że habilitacja ma negatywny wpływ na kariery naukowe, szczególnie młodych oraz na przyciąganie naukowców z zagranicy. Sprawdzaliśmy też, czy nie ma dyskryminacji kobiet w nauce, zwłaszcza w naukach przyrodniczych i ścisłych, a ich kariera nie jest utrudniona.
I co się okazało?
Zobaczyliśmy duży negatywny wpływ procedury habilitacyjnej na kariery naukowe kobiet i produktywność. Tymczasem habilitacja nie ma właściwie żadnego wpływu na kariery naukowe mężczyzn. To było dla nas zaskakujące.