Raport z wakacji - Polacy nie cierpią tłumów, doceniają zabytki i dobre jedzenie

Na wypoczynek Polacy najchętniej jeżdżą do Włoch, Hiszpanii, Chorwacji i Grecji. Obawiają się tłumów i oszustw, lubią zwiedzać zabytki i próbować lokalnej kuchni - wynika z ankiety przeprowadzonej przez firmę Revolut wśród jej polskich klientów.

Publikacja: 22.08.2023 11:47

Raport z wakacji - Polacy nie cierpią tłumów, doceniają zabytki i dobre jedzenie

Foto: AFP, Birol Bebek

Aplikacja finansowa Revolut zapytała 12 tysięcy (spośród 30 milionów) swoich klientów w 11 krajach o tegoroczny sezon urlopowy. Na pytania odpowiedziało także 1000 użytkowników aplikacji z Polski.

Firma sprawdziła, dokąd od 1 maja do 31 lipca najchętniej podróżowali jej polscy klienci. Wśród kierunków turystycznych prym wiodły Włochy (wzrost o 53 procent, licząc rok do roku), Hiszpania (plus 57 procent), Chorwacja (plus 24 procent) i Grecja (plus 57 procent).

Revolut

Z kolei w celach zarobkowych Polacy wyjeżdżali głównie do Niemiec (plus 74 procent względem zeszłego roku), Wielkiej Brytanii (plus 47 procent) i Holandii (plus 69 procent).

Revolut

Revolut

W podróżowaniu liczy się przyjemność…

Zapytani o powody wyjazdów, Polacy wskazywali, że najczęściej podróżują dla przyjemności (63 procent), aby odwiedzić rodzinę (18 procent), służbowo (5 procent), aby spotkać się z partnerem (2 procent), a także, aby wziąć udział w weselu lub innej uroczystości rodzinnej (2 procent).

…ale o kierunku wyjazdu decydują koszty

Wybierając cel podróży, Polacy zwracają uwagę przede wszystkim na koszty (80 procent), a także na pogodę (54 procent), odległość (44 procent), jedzenie i tradycje (40 procent), nocleg i hotel (38 procent), aktywności - żeby było wiele do zrobienia i zobaczenia (28 procent), język (20 procent), opiekę medyczną i bezpieczeństwo (16 procent), przestrzeganie praw człowieka (14 procent), standardy ochrony przyrody i zwierząt (11 procent) oraz dostępność dla osób niepełnosprawnych (4 procent).

Co i za ile?

Od maja do lipca klienci Revolut z Polski wydali za granicą ponad półtora miliarda zł (o 68 procent więcej niż w ubiegłym roku i 10 razy więcej niż w 2020, pierwszym roku pandemii).

Średnie wydatki na osobę wyniosły 2100 złotych. Koresponduje to z najczęściej wskazywaną odpowiedzią w ogólnopolskim badaniu Revolut, w którym na pytanie o budżet planowanego wyjazdu na osobę na tydzień 34 procent respondentów odpowiedziało, że zamierza wydać poniżej 250 euro (mniej niż 1172 złotych), 37 procent - między 250 i 500 euro (1172-2345 złotych), 21 procent - między 500 i 1000 euro (2345-4690 złotych), a 8 procent - powyżej 1000 euro (więcej niż 4690 złotych).

Co ciekawe, najwięcej (10 procent) respondentów uważa, że wśród kierunków wakacyjnych najlepszy stosunek ceny do jakości oferują Polska i Egipt, a następnie Chorwacja (9 procent). Najgorzej w tej kategorii wypadły Australia, Malediwy, Meksyk i Stany Zjednoczone (po 2 procent).

Relaks musi być całkowity

Pytanie „Czy będziesz pracować na urlopie?” oburzyło 54 procent respondentów z Polski, którzy uważają, że praca podczas urlopu nie jest w porządku. 15 procent badanych wskazało jednak, że nie wyklucza takiej możliwości w sytuacjach awaryjnych. 9 procent jest niechętna pracy na urlopie, ale przyznaje, że ich rola czasem tego wymaga. 7 procent będzie zerkać każdego dnia do skrzynki mailowej. 2 procent uznało, że lubi workation, czyli łączenie pracy z urlopem i podróżami.

Co drażni Polaków na urlopie?

Dla większości zapytanych Polaków synonimem piekła na urlopie są tłumy ludzi i to irytuje ich najbardziej (57 procent). Drugim czynnikiem powodującym stres jest ryzyko, że padnie się ofiarą oszustwa (28 procent). Co czwarta ankietowany Polak nie lubi porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu (25 procent). Wiele osób irytują też strajki w transporcie i na lotniskach (16 procent) oraz zawyżone od czasu pandemii ceny wynajmu aut (16 procent). Badanych drażnią też opłaty za wymianę walut (13 procent) i przerwy szkolne, które zmuszają do wzięcia dni wolnych (5 procent).

Polacy doceniają lokalne zabytki i dobre jedzenie

Tym, co skłania do podróżowania i przyciąga jak magnes badanych Polaków, są lokalne zabytki (67 procent), lokalne potrawy i napoje (64 procent), kontakt z przyrodą i oglądanie zwierząt (61 procent). Ważne są także tradycje, takie jak karnawał i święta (38 procent), muzea i sztuka (35 procent), czyli szeroko pojęta kultura. Dopiero w dalszej kolejności wskazywane były zakupy, lokalna moda i rękodzieło (27 procent), spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami (23 procent), festiwale muzyczne (23 procent), wydarzenia sportowe (14 procent), luksus i wellbeing (14 procent), randki i życie nocne (14 procent). Najmniej badanych z Polski przyznało, że celem ich podróży są procedury dentystyczne i operacje plastyczne (3 procent).

Wyniki (Polska):

1. Co irytuje Cię najbardziej w okresie wakacji? (wielokrotny wybór)

57 procent - tłumy ludzi

28 procent - ryzyko oszustwa

25 procent - konieczność porównywania ofert z wielu źródeł przy rezerwacji miejsca pobytu

16 procent - strajki w transporcie i na lotniskach

16 procent - zawyżone ceny wynajmu samochodów od czasu pandemii

13 procent - opłaty za wymianę walut

5 procent - przerwy szkolne - często muszę brać wtedy mimowolnie dni wolne

1 procent - inne

20 procent - nic nie irytuje mnie w związku z wakacjami (pojedynczy wybór)

2. Który kierunek wakacyjny oferuje najlepszy stosunek ceny do jakości? (jednokrotny wybór)

10 procent - Polska

10 procent - Egipt

9 procent - Chorwacja

6 procent - Grecja

6 procent - Hiszpania

5 procent - Turcja

5 procent - Tajlandia

4 procent - Włochy

4 procent - Tunezja

2 procent - Australia

2 procent - Malediwy

2 procent - Meksyk

2 procent - USA

3. Jaki jest najczęstszy powód twoich podróży? (jednokrotny wybór)

63 procent - najczęściej podróżuję dla przyjemności

18 procent - najczęściej wyjeżdżam, by odwiedzić rodzinę

5 procent - najczęściej podróżuję służbowo

2 procent - najczęściej wyjeżdżam, by spotkać się z partnerem

2 procent - najczęściej powodem jest udział w weselu i/lub innej uroczystości rodzinnej

2 procent - inne

8 procent - nie wiem/nie podróżuję

4. Na co zwracasz największą uwagę przy wyborze miejsca docelowego podróży? (wielokrotny wybór)

80 procent - koszt

54 procent - pogoda

44 procent - odległość

40 procent - jedzenie i tradycje

38 procent - hotel/nocleg

28 procent - aktywności (dużo do zrobienia i zobaczenia)

20 procent - język

16 procent - standard opieki medycznej i bezpieczeństwo

14 procent - przestrzeganie praw człowieka

11 procent - standardy ochrony przyrody i zwierząt

4 procent - dostępność (dla osób niepełnosprawnych)

2 procent - inne

5. Jaki będzie średni czas twoich wakacji/wyjazdów w 2023 roku? (jednokrotny wybór)

12 procent - 3-4 dni/długi weekend

24 procent - 1 tydzień

24 procent - 10 dni

16 procent - 2 tygodnie

8 procent - 2-4 tygodnie

3 procent - ponad 4 tygodnie

14 procent - nie planuję podróży w 2023 r.

6. Jaki jest twój wakacyjny budżet na tydzień urlopu, na osobę? (jednokrotny wybór)

34 procent - poniżej 250 euro (1172 złote)

37 procent - 250-500 euro (1172-2345 złotych)

21 procent - 500-1000 euro (2345-4690 złotych)

7 procent - 1000-2000 euro (4690-9380 złotych)

1 procent - 2000-5000 euro (9380-23450 złotych)

0 procent - powyżej 5000 euro

7. Czy będziesz pracować podczas urlopu? (jednokrotny wybór)

54 procent - nie, praca podczas urlopu nie jest w porządku

15 procent – tak, w razie sytuacji awaryjnej jestem dostępny

9 procent - niechętnie, ale moja rola czasem tego wymaga

7 procent - tak, będę sprawdzał maile każdego dnia

2 procent - lubię workation, czyli łączenie urlopu z pracą

14 procent - nie wiem

8. Co interesuje Cię najbardziej w trakcie wyjazdów? (wielokrotny wybór)

67 procent - lokalne zabytki

64 procent - potrawy i napoje

61 procent - przyroda i oglądanie zwierząt

38 procent - lokalne tradycje (karnawał, święta)

35 procent - sztuka i muzea

27 procent - zakupy, lokalna moda i rękodzieło

23 procent - spędzanie czasu z lokalnymi mieszkańcami

23 procent - festiwale muzyczne

14 procent - wydarzenia sportowe

14 procent - luksus i dobrostan

14 procent - randkowanie i życie nocne

3 procent - procedury dentystyczne i operacje plastyczne

4 procent - inne

3 procent - nie wiem

Revolut Money Report to badanie opinii zlecone przez firmę Revolut i przeprowadzone przez firmę Dynata na grupie 12 tysięcy osób w 11 krajach, w tym 1000 osób w Polsce, w pierwszym kwartale 2023 roku. Podział na kierunki turystyczne (np. Chorwacja) i zarobkowe (np. Holandia) jest umowny, są też z pewnością osoby, które jadą na urlop także do Holandii lub do pracy w Chorwacji.

Aplikacja finansowa Revolut zapytała 12 tysięcy (spośród 30 milionów) swoich klientów w 11 krajach o tegoroczny sezon urlopowy. Na pytania odpowiedziało także 1000 użytkowników aplikacji z Polski.

Firma sprawdziła, dokąd od 1 maja do 31 lipca najchętniej podróżowali jej polscy klienci. Wśród kierunków turystycznych prym wiodły Włochy (wzrost o 53 procent, licząc rok do roku), Hiszpania (plus 57 procent), Chorwacja (plus 24 procent) i Grecja (plus 57 procent).

Pozostało 94% artykułu
Popularne Trendy
Europa odzyskuje turystyczną moc przyciągania. Magnesem igrzyska i piłka nożna
Popularne Trendy
Znamy nowy skład Rady Polskiej Organizacji Turystycznej. Dużo znanych polityków
Popularne Trendy
Milion turystów na Kubie. Kraj w kryzysie ratują głównie goście z Rosji
Popularne Trendy
Chorwacja: Przestawiamy turystykę na zrównoważone tory. Celem - wysoka jakość
Popularne Trendy
Konstelacje dobrych miejsc, czyli o turystyce zrównoważonej w Kujawsko-Pomorskiem