Likwidacja TVP: sporo wątpliwości

Kolejnym krokiem powinno być przewrócenie należnej roli KRRiT, a nie likwidacja, czyli unicestwienie spółek medialnych – mówi prof. Maciej Gutowski, Uniwersytet Adama Mickiewicza, adwokat.

Publikacja: 29.12.2023 02:00

Likwidacja TVP: sporo wątpliwości

Foto: AdobeStock

Minister Bartłomiej Sienkiewicza jako reprezentant Skarbu Państwa postawił w stan likwidacji medialne spółki akcyjne Telewizję Polską, Polskie Radio i Polską Agencję Prasową. Czy mógł tak postąpić wobec spółek o szczególnym statusie?

Choć mamy do czynienia ze spółką prawa handlowego, to jednak szczególną, bo powołaną wprost (z nazwy) na mocy art. 26 ustawy o radiofonii i telewizji. O ile więc typową spółkę można zlikwidować, o tyle wydaje się, że likwidacja m.in. TVP bez zmiany ustawy mogłaby rodzić pytania o możliwość posłużenia się ogólną regulacją kodeksu spółek handlowych. Pamiętać należy o akcentowanym w wyrokach TK (sygn. K 13/16 i K 2/03) wymogu zapewnienia wpływu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na realizację przez media publiczne tzw. misji publicznej oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.

Czytaj więcej

Wiącek do Sienkiewicza: niedopuszczalny mechanizm zmian w TVP, PR i PAP

Czy trafia do pana uzasadnienie ministra, że decyzje te podjął w związku z decyzją prezydenta o wstrzymaniu finansowania mediów publicznych, i takie działanie pozwoli na zabezpieczenie dalszego funkcjonowanie tych spółek?

TVP wykazuje w ostatnim publikowanym sprawozdaniu finansowym wysokie aktywa (ok 3,5 mld), wysokie przychody ze sprzedaży (ok. 3,5 mld) i choć ma też znaczące zobowiązania, perspektywa jej niewypłacalności wcale nie jest oczywista. Gdyby jednak istniała, to właściwe wydawałoby się postępowanie restrukturyzacyjne, a nie likwidacja. Chyba że jest ona uruchomiona w celu „przykrycia” wątpliwości prawnych wokół zmian w zarządach. To zresztą wybrzmiewa z wypowiedzi ministra, który wspomina o „restrukturyzacji w formie likwidacji”, cokolwiek miałoby to znaczyć.

Jaka będzie rola sądów w tym postępowaniu?

Sądzę, że będą postępowania zmierzające do unieważnienia uchwał, ale ich wynik nie będzie oczywisty. Przede wszystkim decyzje ministra wydawane były w warunkach niekonstytucyjności uprawnienia Rady Mediów Narodowych (wyrok TK sygn. K 13/16), zabetonowania spółek wtórną niekonstytucyjnością, brakiem wykonania wyroku TK oraz brakiem realizacji misji publicznej przez skrajnie upolitycznione spółki. Tolerowanie tego było niemożliwe i być może uzasadniało odpowiednie zastosowanie k.s.h. i wykonanie praw z akcji przez ministra. Kolejnym krokiem powinno być jednak przewrócenie należnej roli KRRiT, a nie likwidacja, czyli unicestwienie bytu prawnego spółek.

A kto będzie nadzorował tę likwidacje aby nie toczyła się ze szkodą dla właściciela, czyli Skarbu Państwa, to przecież mienia publiczne ?

W przewidzianym przez Kodeks spółek handlowych zakresie, zgodność działań likwidatorów z procedurą przewidzianą przez k.s.h. i ich sprawozdanie likwidacyjne podlega ocenie sądu rejestrowego.

Czy wyobraża sobie pan, że te spółki mogą zarzucić działalność medialną bo minister czy likwidator uzna ją np. za nieopłacalną ?

- Minister jako zarządzający mieniem Skarbu Państwa musi działać zgodnie z interesami majątkowymi i niemajątkowymi tych spółek. Mówi o tym ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym. W tym przypadku, obok interesów majątkowych spółek medialnych, istotna jest misja publiczna, czyli funkcjonowanie w demokratycznym państwie prawnych niezależnych od władzy wykonawczej mediów publicznych. O ile przywrócenie konstytucyjnego miejsca mediom publicznym może uzasadniać twarde działania oparte na bezpośrednim stosowaniu konstytucji, o tyle ich likwidacja już chyba nie.

Minister Bartłomiej Sienkiewicza jako reprezentant Skarbu Państwa postawił w stan likwidacji medialne spółki akcyjne Telewizję Polską, Polskie Radio i Polską Agencję Prasową. Czy mógł tak postąpić wobec spółek o szczególnym statusie?

Choć mamy do czynienia ze spółką prawa handlowego, to jednak szczególną, bo powołaną wprost (z nazwy) na mocy art. 26 ustawy o radiofonii i telewizji. O ile więc typową spółkę można zlikwidować, o tyle wydaje się, że likwidacja m.in. TVP bez zmiany ustawy mogłaby rodzić pytania o możliwość posłużenia się ogólną regulacją kodeksu spółek handlowych. Pamiętać należy o akcentowanym w wyrokach TK (sygn. K 13/16 i K 2/03) wymogu zapewnienia wpływu Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji na realizację przez media publiczne tzw. misji publicznej oraz interesu publicznego w radiofonii i telewizji.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Praca, Emerytury i renty
Babciowe przyjęte przez Sejm. Komu przysługuje?
Sądy i trybunały
Sędzia WSA ujawnia, jaki tak naprawdę dostęp do tajnych danych miał Szmydt
Orzecznictwo
Kolejny ważny wyrok Sądu Najwyższego wydany już po uchwale frankowej
ABC Firmy
Pożar na Marywilskiej. Ci najemcy są w "najlepszej" sytuacji
Prawo pracy
Od piątku zmiana przepisów. Pracujesz na komputerze? Oto, co powinieneś dostać