Piloci śmigłowców pilnie potrzebni

Modernizacja armii w warunkach niepewności geopolitycznej musi być już procesem stałym, po latach spokoju w naszej części świata. Potrzeby lotnictwa są ogromne, a czas i koszt wyszkolenia pilota są znaczące, wartości te leżą na skrajnych pozycjach wektorów, tworząc duże i złożone pole potrzeb.

Publikacja: 28.02.2024 10:00

Piloci śmigłowców pilnie potrzebni

Foto: materiały prasowe

Materiał partnera

Tylko w domenie śmigłowcowej szacuje się, że potrzeby Polski mogą sięgać 200-300 nowych wiropłatów, co oznacza wyszkolenie co najmniej dwa razy większej liczby pilotów i niemałą liczbę specjalistów personelu naziemnego. Dlatego wymagania szkoleniowe dla załóg śmigłowców i nie tylko, w coraz większym stopniu przesuwają się w stronę szerokiego wykorzystania symulacji uzupełnionej tradycyjnymi systemami szkoleń na żywo.

Samo szkolenie na żywo nie jest w stanie przygotować personelu operacyjnego do radzenia sobie ze złożonymi sytuacjami w ekstremalnych warunkach. Istnieje zatem rosnące zapotrzebowanie na symulowane scenariusze także wielodomenowe (lądowe, morskie, powietrzne, kosmiczne i cybernetyczne), co zwiększa interakcję różnych rodzajów sił. Jest to niewątpliwa zaleta wirtualnego szkolenia.

Wirtualna rozszerzona rzeczywistość VxR./PZL-Świdnik

Oprócz zwiększania poziomu umiejętności pilotów i bogactwa scenariuszy, w zakresie których można ich przeszkolić, korzystanie z symulatorów skraca liczbę godzin lotu w czasie rzeczywistym, zmniejszając koszty szkolenia. Technologie wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości w połączeniu ze sztuczną inteligencją są również wykorzystywane do szkolenia obsługi naziemnej i przewidywania przyszłych napraw i remontów, pomagając je identyfikować i zapobiegać awariom, i w końcu zwiększać efektywność i dostępność floty.

Wyjątkowe możliwości symulatorów i trenażerów

Bardzo ciekawą ofertę w tym zakresie przedstawia w ostatnim czasie PZL-Świdnik wraz z grupą Leonardo. W portfolio tych firm znajduje się cała gama urządzeń treningowych oraz symulatorów wysokiej klasy. Oczywistym elementem oferty są symulatory o pełnej zdolności tzw. Full Flight Simulator na poziomie D, ale nie jest to jedyny interesujący element bogatej gamy urządzeń treningowych w portfelu Leonardo.

Bardzo ciekawą propozycją jest symulator wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości (VxR), który jest pierwszym tego rodzaju urządzeniem treningowym - symulatorem zaprojektowanym i zbudowanym z wykorzystaniem danych OEM-a i cech śmigłowca. Łączy najnowocześniejsze środowisko wirtualnej rzeczywistości i wykorzystuje autentyczne dane z testów w locie, aby otworzyć nowy wymiar możliwości szkoleniowych.

VxR wykorzystuje wcześniej zakwalifikowane dane z symulatora pełnego lotu poziomu D i oferuje rzeczywistą dynamikę lotu, osiągi oraz komponenty kokpitu, umożliwiając użytkownikom interakcję z fizyczną kabiną i panelami oraz elementami sterującymi.

Urządzenie oferuje doskonały system wizualny scenerii na zewnątrz - „za oknem”, który korzysta z widzenia stereoskopowego w celu zapewnienia wyjątkowej percepcji głębi. VxR charakteryzuje się kompaktowymi wymiarami, umożliwiając zainstalowanie go w bardzo małej przestrzeni, można go też łatwo transportować i konfigurować tak, aby odpowiadał różnym typom śmigłowców. Jest również w pełni zintegrowany z goglami VR i wykorzystuje potężną bazę danych wizualnych, aby zapewnić pilotom doskonały, “wciągający” widok 360°.

Kolejnym przykładem technologicznego zaawansowania symulatorów jest zupełnie nowe urządzenie symulacyjne ETD e-Motion (Enhanced Training Device). Wykorzystuje ono możliwości Full Flight Simulator, łączy je z opłacalnością stacjonarnych urządzeń Flight Devices (FTD), zapewniając jednocześnie znakomitą wierność symulacji, wibracje, wskazówki ruchu w realistycznej, zdefiniowanej scenerii, aby przenieść doświadczenie szkoleniowe na wyższy poziom. Symulator zawiera wysokiej jakości replikę kokpitu specyficznego dla platformy i charakteryzuje się realistyczną dynamiką śmigłowca. Ponadto, odpowiednie zestawy kontenerowe symulatorów umożliwiają obsługę urządzenia bez konieczności budowania specjalistycznego zaplecza i mogą być szybko rozmieszczone w dowolnej lokalizacji.

Także szkolenia personelu naziemnego zapewniają pełne zaznajomienie się ze śmigłowcem, aby po tym okresie możliwe było wprowadzenie elementów praktycznych do szkoleń wykorzystujących Interactive Virtual Maintenance Trainer Simulator (IMTS). Ten trenażer obejmuje główne części śmigłowca np. silnik, przekładnię główną itp. do wykorzystania podczas szkolenia w zakresie systemów mechanicznych, a także zawiera zestaw stacji VMT, które są przeznaczone do prowadzenia szkoleń w zakresie pozostałych systemów śmigłowca np. awioniki itp. Wszystko to umożliwia przeprowadzenie szkoleń prowadzących także do kompleksowego zapoznania się z prawidłowym stosowaniem procedur serwisowych, poszerzając wiedzę i doskonaląc umiejętności operacyjne każdego uczestnika szkolenia, reprezentującego personel naziemny. PZL-Świdnik oraz specjaliści z Leonardo, dzieląc się swoim bogatym doświadczeniem we współpracy z wojskowymi użytkownikami może wspierać wypracowanie najlepszych procedur dla lokalnej obsługi naziemnej.

Bezpośrednie wsparcie ze strony PZL-Świdnik

Jednocześnie PZL-Świdnik umożliwia rozszerzenie usługi wsparcia istniejącej już współpracy o zespół techników utrzymania ruchu stacjonujących u użytkownika, odpowiedzialnych za obsługę techniczną symulatora, zapewnienie dostępu do części zamiennych i inne wsparcie ze strony przedstawiciela Serwisu Terenowego (FSR) oraz pomoc zdalną po zdobyciu pewnej bazy doświadczeń przez użytkownika. PZL-Świdnik rekomenduje pełny pakiet wsparcia serwisowego (PBL, Performance-Based Logistics), ale inne, także pośrednie rozwiązania są również dostępne. Doświadczenia klientów międzynarodowych wskazują na przewagę systemu PBL, gwarantującego zrównoważone koszty, proste i efektywne budżetowanie i doskonałe wskaźniki operacyjne floty.

Symulator AW101./PZL-Świdnik

PZL-Świdnik strategicznym partnerem Sił Zbrojnych

Reasumując, nowe i najbardziej nowoczesne śmigłowce, które są obecnie dostarczane Siłom Zbrojnym RP skokowo zwiększają zdolności wojska. Wzrasta jednocześnie poziom technologiczny zespołu napędowego, awioniki, sensoryki, uzbrojenia, systemów pokładowych i liczba podsystemów awionicznych, samoobrony oraz walki elektronicznej. Wykorzystuje się olbrzymie ilości danych, które wysyła i odbiera śmigłowiec, zwłaszcza operujący w środowisku sieciocentrycznym. Do tego dochodzi współpraca różnych rodzajów wojsk, wielodomenowość i współpraca w ramach NATO. Wymaga to również nowego podejścia do przygotowania pilotów i techników oraz zaawansowanych szkoleń i logistyki. To oferuje PZL-Świdnik, który już dziś prowadzi szkolenia i zabezpiecza zapas części zamiennych w ramach realizowanych dostaw AW149 i AW101, będąc od ponad 70 lat strategicznym partnerem Sił Zbrojnych RP, ale też wykorzystując sumę doświadczeń Leonardo Helicopters z zabezpieczenia operatorów flot śmigłowcowych na całym świecie w procesie szkolenia z wykorzystaniem symulatorów i trenażerów.

Symulator AW149./Leonardo

Polska, w oparciu o nową propozycję PZL-Świdnik dla Sił Zbrojnych RP, może znacząco poszerzyć zdolności szkoleniowe pilotów śmigłowców dzięki najbardziej nowoczesnym systemom szkoleniowym, odpowiednim do poziomu technologicznego nowej floty – obecnej i przyszłej. Proponowany przez PZL-Świdnik system szkolenia, dostarczony byłby jako integralna część kompleksowego systemu wraz ze śmigłowcami szkolno-bojowymi i usługą wsparcia serwisowego.

Co ważne, szyte na miarę, kompleksowe rozwiązania systemu szkoleniowego pozwalają na dostarczenie pojedynczej usługi i urządzeń w pełni dostosowanych do konkretnych potrzeb Polskiego Wojska. Ma to na celu maksymalizację podobieństw i synergii z bieżącymi programami śmigłowcowymi i zabezpieczenie przyszłych programów modernizacji polskiego AW149 i AW101, ale także innych platform z rodziny AW (Leonardo) oraz nowych platform wdrażanych w pozostałych programach.

Więcej informacji znajdą Państwo na stronie PZL-Świdnik.

Materiał partnera

Materiał partnera

Tylko w domenie śmigłowcowej szacuje się, że potrzeby Polski mogą sięgać 200-300 nowych wiropłatów, co oznacza wyszkolenie co najmniej dwa razy większej liczby pilotów i niemałą liczbę specjalistów personelu naziemnego. Dlatego wymagania szkoleniowe dla załóg śmigłowców i nie tylko, w coraz większym stopniu przesuwają się w stronę szerokiego wykorzystania symulacji uzupełnionej tradycyjnymi systemami szkoleń na żywo.

Pozostało 94% artykułu
Modernizacja Sił Zbrojnych
Borsuk zatwierdzony. MON podpisał umowę na nowe bwp dla wojska
Modernizacja Sił Zbrojnych
Jednak nie koreański? Ciężkiego bwp zbudujemy sami
Biznes
Pancerny drapieżnik z epoki cyfrowej. Borsuki dokonają rewolucji w polskiej armii
Przemysł Obronny
Miliardy dla polskiej zbrojeniówki. Huta Stalowa Wola zwiększa moce produkcyjne
Modernizacja Sił Zbrojnych
Nowe Groty i karabiny wyborowe dla Wojska Polskiego