Prawie połowa dorosłych Polaków (47 proc.) bardzo często lub nawet stale odczuwa stres w przeddzień nowego tygodnia pracy. Tylko niespełna co czwarty twierdzi, że nigdy nie ma z tym problemów. Wśród zestresowanych poniedziałkiem przeważają kobiety – ponad połowie niedzielne popołudnie psuje perspektywa kolejnych dni w pracy – wynika z badania, które w grudniu 2023 r., na zlecenie Top Employer Institute, objęło reprezentatywną próbę ponad tysiąca dorosłych Polaków.
Co drugi z nich przynajmniej raz w miesiącu albo nawet w każdą niedzielę z niechęcią myśli też o nowym tygodniu pracy. Jednocześnie tylko co trzeci uczestnik sondażu wskazał, że jego pracodawca wspiera zdrowie fizyczne i psychiczne pracowników, przy tym jedynie co dziesiąty jest o tym przekonany
Zdaniem badanych Polaków w poprawie ich kondycji fizycznej i psychicznej najbardziej pomogłyby elastyczne godziny pracy lub praca zdalna (33 proc.).
Kolejne miejsca na tej liście zajmują (wskazane przez jedną czwartą badanych) benefity sportowe, finansowane przez firmę profesjonalne wsparcie psychologiczne, a także sesje relaksacyjne, masaże czy warsztaty radzenia sobie ze stresem. Taki właśnie zestaw działań podejmuje większość pracodawców, którzy dbają o swój employer branding, czyli dobry wizerunek na rynku pracy. Aż 95 proc. z 80 firm, którym przyznano w Polsce certyfikat Top Employers 2024 „za osiągnięcia w kształtowaniu niezwykłych warunków pracy”, podkreśla, że dbałość o dobrostan pracowników jest ich priorytetem biznesowym.
Jednocześnie, tegoroczne badanie uczestników programu Top Employers dowodzi, że pracodawcy nie ścigają się już na liczbę inicjatyw wellbeingowych. Dokładniej za to badają potrzeby pracowników i efekty podejmowanych działań, tym bardziej że ich skuteczność podważają szeroko nagłośnione wyniki badań prof. Williama Fleminga z Oksfordu. Fleming przeanalizował dane z realizowanego w latach 2017–2018 badania najzdrowszych miejsc pracy w Wielkiej Brytanii, które objęło ponad 46 tys. osób.