Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku

Większa częstotliwość kursowania pociągów, krótsze czasy podróży, wreszcie poprawienie dostępu do kolei dzięki nowym przystankom – to spodziewane efekty dwóch gigantycznych inwestycji infrastrukturalnych uruchamianych w województwie śląskim.

Publikacja: 13.04.2024 07:56

Śląsk inwestuje w kolej

Śląsk inwestuje w kolej

Foto: Adobe Stock

Jedna ma usprawnić przejazdy na terenie aglomeracji katowickiej, oddzielając ruch regionalny od dalekobieżnego, druga – poprawić dojazd do granicy z Czechami. To jedne z największych projektów kolejowych realizowanych w regionie. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie podpisała umowy z wykonawcami. Przedsięwzięcia warte są łącznie 5 mld zł, ale największą część wydatków pokryją fundusze Unii Europejskiej – w 85 proc. będą finansowane z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Inwestycje w kolej na Śląsku elementem inicjatywy UE „Soilidarity Lanes”

Pierwszy projekt to modernizacja linii na odcinku od stacji Katowice Szopienice Południowe, poprzez Katowice, do stacji Katowice Piotrowice. Zaplanowano tu budowę 22 km nowych torów (2 tory zostaną dobudowane), przebudowę kolejnych na długości 96 km oraz wymianę 133 km sieci trakcyjnej i ponad 260 rozjazdów. Powstaną 3 dodatkowe przystanki: Katowice Uniwersytet pomiędzy ulicami Paderewskiego i Łokietka, Katowice Akademia między ulicami Damrota i Francuską oraz Katowice Kokociniec w rejonie ul. Szadoka. Kolejne stacje przystanki - Katowice Szopienice Południowe, Katowice Zawodzie, Katowice oraz Katowice Ligota zostaną zmodernizowane, a przystanek Katowice Brynów zostanie przesunięty bliżej centrum miasta. Zostanie także wybudowane centrum sterowania ruchem w Katowicach, z którego dyżurni będą dbali o bezpieczne prowadzenie pociągów na linii od Sosnowca do Tychów.

Czytaj więcej

W Polsce Wschodniej trudno o pociąg. Najłatwiej na Pomorzu

Drugi projekt ma usprawnić przejazdy pomiędzy Zabrzegiem a Zebrzydowicami granicą z Czechami. Przebudowane zostaną stacje Chybie i Zebrzydowice oraz przystanki: Zabrzeg Czarnolesie, Pruchna oraz Drogomyśl. Przewidziano przebudowę ponad 100 km torów i 120 km sieci trakcyjnej, co pozwoli zwiększyć prędkość pociągów pasażerskich do 160 km/h.

Oba projekty stanowią ważny element unijnej inicjatywy „Solidarity Lanes” na osi Ukraina – Europa Zachodnia i Ukraina – Europa Południowa – podkreślił Morten Jensen, kierownik wydziału w Agencji CINEA, zarządzającej instrumentem CEF. Jak dodał Piotr Wyborski, prezes PLK, są one częścią wielkiej inwestycji od Będzina do granicy z Czechami, która ma całkowicie odmienić transport kolejowy w regionie. Chodzi o modernizację trasy przez Sosnowiec, Katowice, Tychy, Pszczynę i Zabrzeg do Zebrzydowic, co ma pochłonąć ok. 7 mld zł. Przyniesie to wymierne efekty dla zwiększenia dostępności i sprawności kolei na ważnej linii w aglomeracji śląskiej oraz o znaczeniu krajowym i międzynarodowym – stwierdził Wyborski.

Na Śląsku ma wrócić połączenie kolejowe pomiędzy Rybnikiem a Gliwicami, wcześniej zastąpione przez kursy autobusów PKS i busów prywatnych przewoźników, od jakiegoś czasu stopniowo wygaszanych z powodu małej opłacalności

Śląsk: Wróci połączenie kolejowe między Rybnikiem a Gliwicami. Jastrzębi-Zdrój doczeka się połączenia kolejowego

Na Śląsku mają także powrócić połączenia dawno zamknięte dla ruchu pasażerskiego. To m.in. połączenie pomiędzy Rybnikiem a Gliwicami, wcześniej zastąpione przez kursy autobusów PKS i busów prywatnych przewoźników, od jakiegoś czasu stopniowo wygaszanych z powodu małej opłacalności. Niewykluczone, że pociągi zaczną kursować jeszcze przed wakacjami, ale ostateczną decyzję w tej sprawie, uzależnioną m.in. od zmian w rozkładzie jazdy, podejmie PLK.

Kolejnym udogodnieniem dla mieszkańców regionu – choć na nie będzie trzeba czekać dłużej – będzie uruchomienie połączenia kolejowego pomiędzy Katowicami a Jastrzębiem-Zdrojem, największym w Polsce miastem pozbawionym dostępu do pociągów. W ramach projektu wartego 475 mln zł będzie dopiero budowana nowa jednotorowa linia o długości ok. 20 km na odcinkach: Jastrzębie-Zdrój Centrum – Pawłowice Śląskie oraz Żory – Orzesze. Trasa zostanie zelektryfikowana, a pociągi będą mogły kursować z prędkością do 120 km/h. Powstaną nowe przystanki: Jastrzębie-Zdrój Szkolna, Jastrzębie Bzie, Żory Baranowice, Żory Aleja Zjednoczonej Europy, Palowice Kolonia i Orzesze Zawada.

Jedna ma usprawnić przejazdy na terenie aglomeracji katowickiej, oddzielając ruch regionalny od dalekobieżnego, druga – poprawić dojazd do granicy z Czechami. To jedne z największych projektów kolejowych realizowanych w regionie. Zarządzająca infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe (PLK) właśnie podpisała umowy z wykonawcami. Przedsięwzięcia warte są łącznie 5 mld zł, ale największą część wydatków pokryją fundusze Unii Europejskiej – w 85 proc. będą finansowane z unijnego instrumentu CEF (Connecting Europe Facility).

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Transport
Kuszenie wyborców wizją bezpłatnej komunikacji miejskiej. Czy to zadziała?
Materiał partnera
Dolny Śląsk inwestuje w kolejne nowe pociągi
Transport
Jaka będzie przyszłość kolei aglomeracyjnej w Małopolsce
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?