Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu

Tegoroczna majówka będzie wyjątkowo długa – biorąc 3 dni urlopu możemy przedłużyć weekend aż do 7 dni. Mimo to prawie 2/3 z nas nigdzie się nie wybiera. Czy to z powodu reperowania budżetów domowych po czasach wysokiej inflacji?

Publikacja: 24.04.2024 14:40

Majówka 2024 z zaciśniętym pasem. Większość Polaków zostanie w domu

Foto: Adobe Stock

To druga edycja majówkowego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wienera. Wynika z niego, że w tym roku w domu podczas długiego weekendu zostanie 60 proc. Polaków. Dla porównania, dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47 proc. badanych. 

Kto pojedzie na majówkę i ile wyda 

31 proc. ankietowanych planuje wyjazd krajowy (w 2022 r. było to 45 proc.), a 9 proc. wyjedzie na wycieczkę zagraniczną. Co więcej, 8 na 10 osób zorganizuje wyjazd na własną rękę, a 15 proc. planując wyjazd skorzysta z oferty biur podróży.

Zaledwie 9 proc. badanych zrezygnowało z majówkowych planów i zostanie w domu ze względu na niepewną sytuację na świecie. Spośród nich 10 proc. zrezygnowało z wyjazdu zagranicznego i zostanie w Polsce. Swoich majówkowych planów nie zmienił więcej niż co trzeci badany (32 proc.). Natomiast 48 proc. osób w ogóle nie planowało wyjazdu na majówkę i podtrzymuje tę decyzję.

Czytaj więcej

Wzrost cen grilla zawstydza inflację. Co podrożało najbardziej

– Niepewność na świecie i jej możliwy wpływ na gospodarki nie zmieniły optymizmu Polaków w planowaniu majówki. Fakt, że jedynie 9 proc. respondentów zrezygnowało z zaplanowanych wcześniej wyjazdów, może być odzwierciedleniem ich silnej determinacji do utrzymania normalności. Chcemy odpocząć po okresach niepewności związanej z wojną w Ukrainie i zwiększonych wydatków spowodowanych wysoką inflacją. Należy jednak zauważyć, że prawie połowa respondentów nie planuje wyjazdu, będąc nadal ostrożna w kwestii wydatków lub preferuje inne formy spędzania wolnego czasu niż tradycyjne wyjazdy majówkowe – komentuje Rafał Juszkiewicz z Wienera.

W kwestii wydatków na długi weekend Polacy są dość oszczędni – prawie co druga osoba planuje wydać na wyjazd mniej niż 1 tys. zł. w przeliczeniu na jedną osobę (46 proc.). Od ostatniej edycji badania sprzed dwóch lat kwota planowanych wydatków majówkowych jednak wzrosła – więcej osób wyda wyższe kwoty. 31 proc. szacuje swoje wydatki na 1-2 tys. zł w przeliczeniu na osobę (26 proc. w 2022 r.), a 14 proc. badanych planuje przekroczyć kwotę 2 tys. zł na osobę (10 proc. w 2022 r.).

Co drugi Polak na majówkę z ubezpieczeniem podróżnym

Z badania Wienera wynika ponadto, że Polacy często na wyjazdy wybierają się bez ochrony w postaci ubezpieczeń podróżnych. Tylko 22 proc. z nas na swój majówkowy wyjazd wykupi ubezpieczenie, to spadek w porównaniu z 2022 r. W tym roku aż 63 proc. osób nie wykupi polisy, a dwa lata temu ta liczba wynosiła 52 proc. Zamiar zakupu ubezpieczenia w związku z wyjazdem majówkowym jest natomiast bardziej popularny wśród osób planujących wyjazd zagraniczny. Tu prawie co drugi badany planuje wykupić polisę podróżną.

– Z badania płynie niepokojący wniosek – większość Polaków decyduje się na podróżowanie bez odpowiedniej ochrony ubezpieczeniowej. Martwi spadek liczby osób planujących wykupienie ubezpieczenia przed podróżą, zwłaszcza w kontekście rosnących zagrożeń zdrowotnych i geopolitycznych na świecie – mówi Rafał Juszkiewicz. - Ubezpieczenie podróżne jest niezbędne, ponieważ oferuje ochronę w przypadku nagłych wypadków, chorób czy innych nieoczekiwanych sytuacji, które mogą znacząco zakłócić plany podróży i generować dodatkowe wysokie koszty. W aktualnej, dynamicznie zmieniającej się rzeczywistości globalnej, takie zabezpieczenie powinno stanowić kluczowy element planowania podróży. Polisa zapewnia spokój ducha i ochronę przed nieprzewidzianymi wydarzeniami, które mogą mieć zarówno krótko, jak i długoterminowe konsekwencje finansowe dla podróżnych – przekonuje.

Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Turystyka w 2022 r.” wynika, że w podróż w 2022 r. wybrało się 19,1 miliona Polaków. Wydali na to w sumie 86,6 miliarda złotych. Odbyliśmy łącznie 74,4 miliona podróży turystycznych, z czego 61,2 miliona w Polsce.

To druga edycja majówkowego badania przeprowadzonego przez SW Research na zlecenie Wienera. Wynika z niego, że w tym roku w domu podczas długiego weekendu zostanie 60 proc. Polaków. Dla porównania, dwa lata temu podobną decyzję podjęło 47 proc. badanych. 

Kto pojedzie na majówkę i ile wyda 

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił