Firmy działające w branży materiałów budowlanych coraz śmielej inwestują we własne źródła energii. Selena FM, globalny producent chemii budowlanej, posiada obecnie własne mikroinstalacje fotowoltaiczne w trzech fabrykach. – W 2024 r. planujemy uruchomić kolejne o wielkości około 1 MWp (megawatopik). Razem umożliwią one obniżenie zapotrzebowania na energię pobieraną z sieci o 10 proc. – informuje Sławomir Majchrowski, prezes Seleny FM.
Optymalizacja kosztów
O wiele większe projekty chce realizować należąca do grupy kapitałowej Selena Green Investments. Posiada ona 100 proc. udziałów w biogazowni rolniczej w woj. zachodniopomorskim. Instalacja została oddana do użytku we wrześniu. Kolejna jest w trakcie budowy. Planowany termin oddania jej do użytku to I półrocze 2024 r. Trwają też prace nad pozyskaniem niezbędnych dokumentów i pozwoleń do zwiększenia mocy i wielkości uruchomionych biogazowni. Dodatkowo Selena Green Investments realizuje projekt farmy fotowoltaicznej o mocy około 15 MW.
– Plany grupy Selena w szeroko rozumianym obszarze energetycznym, zwłaszcza w kontekście zakupów energii i surowców energetycznych oraz produkcji energii, zmierzają przede wszystkim w kierunku optymalizacji kosztów zakupu mediów. Wdrażamy systemy monitorowania zużycia energii, które zapewniają przejrzysty obraz przepływów energii, ułatwiają identyfikację strat, dostęp online do mierzonych danych, skuteczne rozliczanie kosztów, a także gwarantują bezpieczeństwo procesu dzięki stałemu monitorowaniu parametrów technologicznych – twierdzi Majchrowski. W strategii grupy znajdują miejsce także aktywności związane z pozyskiwaniem dofinansowania z programów europejskich i uzyskiwaniem białych certyfikatów jako narzędzia finansowania części energooszczędnych inwestycji.
Dużą wagę do tego, by w niepewnym i inflacyjnym środowisku ceny energii były na możliwie jak najniższym i stabilnym poziomie, przykłada Ferro, grupa będąca jednym z największych w naszym regionie sprzedawców armatury sanitarnej i instalacyjnej oraz źródeł ciepła. W związku z tym m.in. prowadzone są działania termomodernizacyjne budynków i kupowany jest sprzęt o jak najwyższej efektywności energetycznej. Ponadto w Skawinie, gdzie mieści się siedziba spółki, oraz na nowej hali montażowo-magazynowej w czeskim Znojmie zamontowane są własne instalacje fotowoltaiczne. – Instalacje te odpowiadają za około 50 proc. łącznego zapotrzebowania energetycznego grupy – podaje Wojciech Gątkiewicz, prezes Ferro.