Wraz z cyfryzacją usług rosną oczekiwania klientów

Polacy doceniają możliwości usług realizowanych online. Cyfryzacja, która przyniosła wiele ułatwień użytkownikom, zarówno w usługach publicznych, jak i w e-commerce, sprawiła, że konsumenci oczekują rozwiązań wygodnych i szybkich. Również w kwestii płatności – komentuje Wojciech Murawski, członek zarządu i dyrektor komercjalizacji Autopay.

Publikacja: 24.11.2023 00:30

Wraz z cyfryzacją usług rosną oczekiwania klientów

Foto: mat. pras.

Komentarz partnera

Zakupy realizowane przez internet nie są doświadczeniem wąskiej grupy. Jak wynika z badania Autopay „Finanse w czasach inflacji”, aż dziewięć na dziesięć osób przynajmniej raz skorzystało z zakupów online. Czynnikiem decydującym o wyborze ulubionej metody płatności jest wygoda (69 proc.) i szybkość (69 proc.). Dla ponad połowy (57 proc.) istotna jest również łatwość procesu transakcji. Jak wiemy, najprzyjemniejszą częścią zakupów jest wybieranie i zakup produktów bądź usług. Jeśli chodzi o płatności, chcemy, by były one sprawne i szybkie, pozwalające szybko zapomnieć, że płacimy. Dlatego zarówno konsumenci, jak i branża e-commerce dążą do tego, by stały się one w zasadzie niewidoczne.

Najpopularniejszą metodą płatności w internecie jest Blik, z którego korzysta połowa Polaków. Szybkie przelewy elektroniczne (tzw. pay by link), podobnie jak w poprzedniej edycji badania, znalazły się na drugim miejscu (44 proc.). Podium z 33-proc. popularnością zamyka karta płatnicza. Mniejszym powodzeniem niż kiedyś cieszy się płatność za pobraniem (22 proc.). Z wiodącej formy płacenia online w ciągu kilku lat spadła na piąte miejsce. Z kolei z płatności gotówką w punkcie odbioru korzysta zaledwie co dziesiąty badany.

Odpowiedź na potrzeby

Płatności cyfrowe wychodzą naprzeciw oczekiwaniom konsumentów, ale także biznesu. Możliwość szybkiego i wygodnego uiszczenia płatności to jeden z kluczowych elementów udanych zakupów oraz czynnik pozwalający konsumentowi szybciej podjąć decyzję i sfinalizować zakup bez zbędnych komplikacji. Z kolei dla firm oznacza wzrost sprzedaży w kanale online.

Istotne jest jednak zaufanie do elektronicznych form płatności. Dlatego bezpieczeństwo jest dla nas kluczowe. Klienci oczekują, że metody, z których korzystają, pozwolą im sprawnie zapłacić, a powierzone pieniądze zostaną przekazane na ich cel zakupowy. Zobowiązania i regulacje dotyczące płatności internetowych umożliwiają podmiotom takim jak Autopay sprawdzanie i weryfikację firm sprzedających przez internet pod kątem tego, czy oferowane towary bądź usługi są faktycznie dostępne dla kupujących i zostaną im dostarczone.

Trendy na rynku płatności – co przed nami?

W branży płatniczej coraz częściej wykorzystywana jest sztuczna inteligencja, która analizując w tle obszerne dane, umożliwia szybką weryfikację wiarygodności kupującego czy wspiera ocenę ryzyka kredytowego. To dzięki niej możliwe jest np. szybkie podjęcie decyzji o przyznaniu kredytu na zakup online. Ponadto, AI w e-commerce personalizuje rekomendacje na podstawie poprzednich zakupów. Sprawia, że transakcje są bezpieczniejsze – np. wykrywa podejrzane transakcje, a także wspiera identyfikację behawioralną poprzez identyfikację anomalii w zachowaniach klientów.

Rosnące wykorzystywanie AI to oczywiście niejedyny ważny trend w świecie płatności. Jak wynika z naszego badania, coraz większa liczba osób korzysta z płatności odroczonych, które umożliwiają zakup towaru lub usługi i uiszczenie opłaty później, np. za 30 dni. Jest bardzo prawdopodobne, że ta forma płatności będzie rosnąć w najbliższych latach. Warto wspomnieć również o portfelach cyfrowych umożliwiających przeprowadzenie transakcji bez konieczności posiadania konta bankowego.

W Autopay cały czas szukamy nowych sposobów, by ułatwić drogę zakupową konsumentów i sprawić, by była ona wygodniejsza. Jako jedni z pierwszych wprowadziliśmy rozwiązania, które sprawiają, że klient nie zauważa dokonywania płatności. I w tym kierunku planujemy rozwijać nasze kolejne produkty.

- Wojciech Murawski pełni rolę Chief Commercial Officera (CCO) i odpowiada za zarządzanie biznesem. Wspiera i wzmacnia poszczególne jednostki biznesowe na poziomie zarządu i rady nadzorczej. Bezpośrednio odpowiada za wyniki przychodowe i udział firmy w rynku.

Komentarz partnera


Komentarz partnera

Zakupy realizowane przez internet nie są doświadczeniem wąskiej grupy. Jak wynika z badania Autopay „Finanse w czasach inflacji”, aż dziewięć na dziesięć osób przynajmniej raz skorzystało z zakupów online. Czynnikiem decydującym o wyborze ulubionej metody płatności jest wygoda (69 proc.) i szybkość (69 proc.). Dla ponad połowy (57 proc.) istotna jest również łatwość procesu transakcji. Jak wiemy, najprzyjemniejszą częścią zakupów jest wybieranie i zakup produktów bądź usług. Jeśli chodzi o płatności, chcemy, by były one sprawne i szybkie, pozwalające szybko zapomnieć, że płacimy. Dlatego zarówno konsumenci, jak i branża e-commerce dążą do tego, by stały się one w zasadzie niewidoczne.

Pozostało 80% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO