Restauracja, fitness, ogród. Czego Polak szuka w biurowcu

Już 64 proc. warszawskich biurowców oferuje przynajmniej jeden lokal usługowo-handlowy – wynika z raportu firmy doradczej Cushman & Wakefield. Jakie usługi są najchętniej widziane?

Publikacja: 23.04.2024 11:54

45 proc. respondentów korzysta ze stref gastronomicznych w biurowcu przynajmniej raz w miesiącu, jed

45 proc. respondentów korzysta ze stref gastronomicznych w biurowcu przynajmniej raz w miesiącu, jedna trzecia wskazała też ofertę usługową, a niemal 30 proc. kluby fitness. Pracownicy często też korzystają ze stref relaksu, jak np. ogródki.

Foto: Adobe Stock

Mała podaż nowej, typowo handlowej powierzchni w Warszawie skłania sieci handlowe i usługodawców do szukania alternatywnych lokalizacji – tłumaczą autorzy raportu Cushman & Wakefield. - Jednocześnie ostatnie lata przyniosły zmiany preferencji użytkowników biur. W biurowcach dostępne są różnego rodzaju usługi.

Lokale handlowe i usługowe w biurowcach zajmują głównie partery

Jak wynika z analiz Cushman & Wakefield, lokale usługowo-handlowe w budynkach biurowych w Warszawie zajmują średnio 6 proc. powierzchni. 87 proc. lokali handlowo-usługowych znajduje się na parterach, co zwiększa ich dostępność i widoczność.  Pod koniec 2023 roku 1,4 tys. lokali w ponad 360 biurowych lokalizacjach w Warszawie oferowało 390 tys. mkw. powierzchni.

Autorzy raportu wskazują, że ponad połowa wszystkich lokali handlowych w stołecznych biurowcach znajduje się w obszarze centrum i w Centralnym Obszarze Biznesowym (COB).

Lokale handlowe w biurowcach są coraz bardziej popularne

- Powierzchnie handlowo-usługowe w biurowcach zyskują na popularności. W nowszych obiektach stanowią już nawet 7 proc. powierzchni – wskazują autorzy raportu Cushman & Wakefield.

W Warszawie zasób nowoczesnej powierzchni handlowej (wyłączając wolnostojące magazyny handlowe, a także powierzchnie w centrach handlowych zajmowane przez wielkopowierzchniowe hipermarkety spożywcze), to 1,2 mln mkw. w 45 lokalizacjach. W ostatnich dwóch latach dostarczono zaledwie 37 tys. mkw. takiej powierzchni.

- Wobec niedostępności powierzchni w centrach handlowych, najemcy poszukują̨ innych lokalizacji, a ich uwaga w naturalny sposób kieruje się w stronę lokali w budynkach biurowych i mieszkalnych – mówi Ewelina Staruch, analityk rynku handlowego w Cushman & Wakefield.

Czego Polak szuka w biurowcu

Firma zbadała też, co przyciąga Polaków do pracy w biurze.  45 proc. respondentów korzysta ze stref gastronomicznych w biurowcu przynajmniej raz w miesiącu, jedna trzecia wskazała też ofertę usługową, a niemal 30 proc. kluby fitness. Pracownicy często też korzystają ze stref relaksu, jak np. ogródki.

Potwierdza to wyniki wcześniejszej ankiety Cushman & Wakefield przeprowadzonej w 2022 roku wśród zarządców biur. Jako najważniejszą usługę wskazali oni wtedy restaurację/kantynę (67 proc.). Na kolejnych miejscach znalazły się: bankomat (43 proc.), sklep spożywczy (30 proc.), kawiarnia (21 proc.) i paczkomaty (19 proc.).

- Wszystkie te wybory wskazują kierunek, w jakim powinni podążać właściciele obiektów biurowych, aby uzyskać przewagę konkurencyjną i stworzyć tętniący życiem obiekt pełen najemców — mówi Ewa Derlatka-Chilewicz z Cushman & Wakefield.

Lokale handlowe do wynajęcia w biurowcach od ręki

Na najemców w warszawskich biurowcach czeka 257 lokali handlowo-usługowych o łącznej powierzchni 53 tys. mkw., czyli 18,2 proc. Dla porównania, w centrach i parkach handlowych wskaźnik pustostanów wynosi 9,3 proc.

- Najwięcej niewynajętej powierzchni handlowo-usługowej znajduje się w najnowszych budynkach biurowych, oddanych do użytku w latach 2020-2024. Aż 157 dostępnych lokali oferuje powierzchnię od 100 do 500 mkw., co ogranicza wachlarz potencjalnych najemców – mówią autorzy raportu.

Jak zaznacza Ewelina Staruch z Cushman & Wakefield, większość dostępnych lokali ma nie więcej niż 500 mkw., podczas gdy marki handlowe poszukują większych powierzchni. - Wynika to małej podaży i dużego obłożenia, a co za tym idzie niskiego poziomu pustostanów – wyjaśnia Ewelina Staruch.

Mała podaż nowej, typowo handlowej powierzchni w Warszawie skłania sieci handlowe i usługodawców do szukania alternatywnych lokalizacji – tłumaczą autorzy raportu Cushman & Wakefield. - Jednocześnie ostatnie lata przyniosły zmiany preferencji użytkowników biur. W biurowcach dostępne są różnego rodzaju usługi.

Lokale handlowe i usługowe w biurowcach zajmują głównie partery

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
The Shire. Elastyczne biura w Warsaw Spire
Nieruchomości
Rynek gotowy do odbicia
Nieruchomości
Kwitną miasta kwadransowe
Nieruchomości
Oferta superbiur w Warszawie maleje. Co jest do wzięcia od ręki?
Nieruchomości
Biura. Imagine z refinansowaniem
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił