Wkrótce rusza Metrorower. Rozpoczął się montaż pierwszych stacji

W aglomeracji śląskiej już za miesiąc ruszy Metrorower. To największy w Polsce i trzeci w Europie system rowerów miejskich.

Publikacja: 25.01.2024 18:31

W nowym systemie w aglomeracji śląskiej rowerów miejskich nie trzeba będzie przypinać do stojaków

W nowym systemie w aglomeracji śląskiej rowerów miejskich nie trzeba będzie przypinać do stojaków

Foto: Adobe Stock

W miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) właśnie rozpoczął się montaż pierwszych stacji. Docelowo pojawią się w 31 gminach regionu. System będzie działał za miesiąc – od 25 lutego. 

Jak podaje serwis InfoBike, w początkowym etapie przedsięwzięcia ma być dostępnych 1260 rowerów w 8 miastach. Wybrano Katowice, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Tychy, Sosnowiec, Siemianowice oraz Czeladź. Kolejne miasta dołączą w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice. 

Ile będzie kosztowało wypożyczenie roweru w systemie Metrorower

Wypożyczać Metrorower będzie można na minuty, a także w abonamencie. Półgodzinna jazda ma kosztować symboliczną złotówkę, ale dwie godziny korzystania będzie kosztować już 7 zł. Miesięczny abonament będzie kosztował 29,90 zł, a roczny 239 zł – podaje InfoBike.

System ruszy m.in. w miastach, które do tej pory nie miały własnych rowerów miejskich i czekały z ich uruchomieniem na rower metropolitalny. Należą do nich m.in. Gliwice, w których początkowo będzie uruchomionych 29 stacji ze 175 rowerami. Według portalu Ślązag, docelowo w tym mieście zostanie zamontowanych 91 stacji oferujących 559 rowerów.

Czytaj więcej

Polska musi przyspieszyć rozwój przyjaznej światu komunikacji

W nowym systemie rowery nie będą przywiązane do jednego miasta. Będzie można je wypożyczać w jednym, a zostawiać w innym. To ogromne ułatwienie dla użytkowników. Metrorower jako element Transportu GZM pojawi się również w taryfie. To jak na razie jedyne tego typu rozwiązanie w Polsce. Każdy pasażer korzystający z biletu okresowego będzie mógł bezpłatnie korzystać z Metroroweru przez 30 minut dziennie.

– To idealne rozwiązanie na tak zwaną „ostatnią milę” – mówi Marcin Dworak, pełnomocnik GZM ds. nowej mobilności. – Rower może dowieźć nas do przystanku lub miejsca, do którego nie możemy, nie chcemy lub nie mamy czasu dojść pieszo – dodaje.

Łącznie w całym systemie  pojawi się 7000 rowerów i prawie tysiąc stacji. Rowery będą jednośladami IV generacji, wyposażone w nadajnik GPS. Oznacza to, że nie będzie potrzebne przypinanie ich do stojaków. Najnowszy model SmartBike 2.0 jest lżejszy, bardziej zwinny, dynamiczny i bardziej wygodny niż dotychczasowe rowery.

Rower zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji

Rower w GZM będzie traktowany jako równoprawny środek transportu. – Nasze rowery mają te same barwy co autobusy i to nie jest przypadek. Nie traktujemy Metroroweru jako pojazdu rekreacyjnego, chociaż i w tej roli sprawdzi się doskonale. To równoprawny element zrównoważonego transportu miejskiego, obok tramwaju, autobusu i trolejbusu – mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu GZM.

Czytaj więcej

W Krakowie wypożyczą e-rowery mieszkańcom. Można już składać wnioski

Stacje wypożyczalni zostaną zlokalizowane również w węzłach przesiadkowych systemu transportu metropolitalnego. W perspektywie rower metropolitalny zostanie zintegrowany z płatnościami miejskiej komunikacji. Rowery będzie można wypożyczać przez cały rok, jednak zimą dostępna będzie tylko połowa – pozostałe mają być serwisowane.

Wykonawcą systemu została firma Nextbike. - Ten projekt stanowi kamień milowy, nie tylko umieszczając nasz wspólny system na mapie jako największy system rowerów miejskich w Polsce i trzeci największy w Europie, ale także umieszczając Polskę na czele innowacji w dziedzinie bike-sharingu – stwierdził Tomasz Wojtkiewicz, szef Nextbike.

GZM planuje także rozwój infrastruktury, która oddzieli w regionie ruch rowerowy od pieszego i samochodowego. Opracowane zostały dwa dokumenty dotyczące  szkieletu sieci dróg rowerowych oraz wytycznych, które pozwolą ujednolicić trasy rowerowe na terenie aglomeracji.

W miastach Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii (GZM) właśnie rozpoczął się montaż pierwszych stacji. Docelowo pojawią się w 31 gminach regionu. System będzie działał za miesiąc – od 25 lutego. 

Jak podaje serwis InfoBike, w początkowym etapie przedsięwzięcia ma być dostępnych 1260 rowerów w 8 miastach. Wybrano Katowice, Gliwice, Zabrze, Chorzów, Tychy, Sosnowiec, Siemianowice oraz Czeladź. Kolejne miasta dołączą w drugiej połowie roku. W tej grupie znajdzie się Bytom, Ruda Śląska, Dąbrowa Górnicza, Mysłowice, Piekary Śląskie oraz Świętochłowice. 

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
Tramwajem, autobusem i pociągiem tylko z jednym biletem? Nowy pomysł rządu
Transport
Czas przejazdu przez Katowice krótszy o 15 proc. Efekt inwestycji za 90 mln zł
Materiał partnera
Metrorower nie powinien mieć żadnych granic
Transport
Nie ma zgody na plany poszerzenia dolnośląskiego odcinka autostrady A4
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Transport
Kolej wyda 5 mld zł na zwiększenie liczby pociągów i skrócenie czasów podróży na Śląsku