Do Ziemi dotarł rekordowy szybki błysk radiowy sprzed 8 miliardów lat

Astronomowie wykryli błysk radiowy, który dotarł na Ziemię z odległej galaktyki. To jeden z najmocniejszych i najbardziej odległych sygnałów znanych jako FRB, jakie do tej pory zaobserwowano.

Publikacja: 20.10.2023 14:40

Astronomowie wykryli zybki błysk radiowy (FRB)

Foto: ESO/M. Kornmesser

Szybki błysk radiowy (fast radio burst, FRB), znany także jako pozagalaktyczny krótki sygnał radiowy, to silny sygnał radiowy pochodzenia pozagalaktycznego, którego czas trwania liczy się w milisekundach, czyli tysięcznych częściach sekundy.

Pierwszy szybki błysk radiowy został wykryty w 2007 roku. Od tamtej pory astronomowie odnotowali setki tego typu sygnałów pochodzących z odległych miejsc w różnych częściach wszechświata.

Co kryje asteroida Bennu, która może uderzyć w Ziemię? Zasobnik z próbkami wylądował

Wykryto bardzo silny sygnał FRB

Jak wynika z badania opisanego w czwartek przez "Science", sygnał FRB został wykryty za pomocą zestawu radioteleskopów ASKAP w regionie Mid West w zachodniej Australii. Do wykrycia szybkiego błysku radiowego doszło w czerwcu 2022 roku.

Za pomocą radioteleskopu naukowcy ustalili, skąd pochodzi FRB. Sygnał, któremu nadano oznaczenie FRB 20220610A, trwał mniej niż milisekundę, ale był bardzo silny - w ciągu mniej niż jednej tysięcznej sekundy uwolnił energię odpowiadającą emisji Słońca przez 30 lat.

Ponieważ sygnały FRB trwają tak krótko, trudno jest je zaobserwować. "Korzystając z zestawu anten ASKAP byliśmy w stanie dokładnie określić, skąd pochodził błysk" - przekazał w oświadczeniu współautor badania dr Stuart Ryder, astronom z Macquarie University w Australii.

Astronomowie są już pewni: czarne dziury się poruszają. "Ten potwór wiruje"

Astronom dodał, że następnie użyto Bardzo Dużego Teleskopu (VLT) Europejskiego Obserwatorium Południowego w Chile, by znaleźć galaktykę macierzystą sygnału. Okazało się, że szybki błysk radiowy pochodził prawdopodobnie z grupy łączących się galaktyk, a źródło błysku było oddalone od Ziemi bardziej niż w przypadku wcześniej wykrytych FRB.

Zdaniem zespołu naukowców, odkrycie jest zgodne z obecnymi teoriami, że źródłem szybkich błysków radiowych mogą być magnetary, czyli gwiazdy neutronowe o bardzo silnym polu magnetycznym, emitujące regularne pulsy promieniowania oraz promieniowanie rentgenowskie.

Czy szybkie błyski radiowe pomogą "zważyć" wszechświat?

Według astronomów, szybkie błyski radiowe mogą zostać wykorzystane do "zważenia" wszechświata, czyli dokonania pomiaru materii między galaktykami. Współautor badania na temat FRB, Ryan Shannon ze Swinburne University of Technology w Melbourne stwierdził, że jeśli policzymy ilość zwykłej materii we wszechświecie, czyli atomów, z których jesteśmy zbudowani, okaże się, że brakuje ponad połowy tego, co powinno istnieć.

Po lądowaniu na Księżycu Indie wysłały sondę w stronę Słońca

Zdaniem Shannona, "brakująca materia" znajduje się w przestrzeni między galaktykami, ale ze względu na jej cechy nie można jej dostrzec za pomocą konwencjonalnych technik.

Wykorzystanie szybkich błysków radiowych do wykrywania brakującej materii zademonstrował w 2020 roku nieżyjący już australijski astronom Jean-Pierre Macquart.

Astronomowie liczą, że budowane w Australii i RPA radioteleskopy umożliwią wykrycie tysięcy FRB, w tym sygnałów pochodzących z bardzo odległych źródeł.