Zawiedli Judasza, a potem to jego oskarżyli

To się kompletnie nie trzyma kupy. Jezus zapowiada zdradę, apostołowie pytają, kto zdradzi. On wskazuje, a oni myślą, że Mistrz wysyła tego, który zdradzi, po zakupy.

Paweł Chmielewski. Pontyfikat kryzysu. Dlaczego ustąpił papież Benedykt XVI

Mając w pamięci pogrzeb św. Jana Pawła II, odebrano pochówek jego następcy jako niegodny papiestwa.

Opiłowywanie katolików czas zacząć

Czy rząd, który chce zjawisko laicyzowania się społeczeństwa dodatkowo wspierać decyzjami administracyjnymi, jest istotnie rządem „neutralnym światopoglądowo”?

Wszystko wolno tym, którzy mają misję od Boga

O duszy rosyjskiej, chorobach Cerkwi i religijności Władimira Putina opowiadają wybitni prawosławni teologowie: Rosjanin i Ukrainiec.

Abp Grzegorz Ryś: Chrześcijanie wobec Żydów

Postanowienie IV synodu w Toledo stało się refrenem słyszanym przez cały okres średniowiecza. Powtarzano, iż nie wolno nikogo zmuszać do przyjęcia chrześcijaństwa, ale i to, że ochrzczony pod przymusem ma zachować wiarę.

Benedykt XVI. Jaka jest spuścizna zmarłego papieża

Śmierć Benedykta XVI to symboliczny koniec pewnej epoki w historii Kościoła. Myśl, wiara i praktyka Kościoła, która powstaje na naszych oczach, będzie się jednak musiała liczyć z jego teologicznymi przemyśleniami.

Tomasz P. Terlikowski: Modele sekularyzmu

Jeden wspólny dla całej Europy model laickości czy sekularyzmu nie istnieje. Relacje między państwem a Kościołami są różnie ułożone w różnych krajach. I nie ma żadnego powodu, by jeden z nich uznawać za jedyny dopuszczalny w demokratycznym społeczeństwie.

Kościół nie troszczy się o demokrację

Siła i autorytet Kościoła są cieniem tego, z czym zastał go upadek komuny. Jego kryzys nasila się wraz z rozwojem liberalnej demokracji. Trudno jednak uwierzyć, aby człowiek Zachodu przestał poszukiwać sensu życia.

Ks. Andrzej Zwoliński. Internetowe spotkanie z nie-osobą

Postępująca depersonalizacja uczestnika życia informatycznego może być niwelowana jedynie przez świadome i konsekwentne budowanie realnych wspólnot.

Synod jak koncert jazzowy

Bp Piotr Jarecki W drugim tysiącleciu zaczęliśmy wypaczać pierwotną wizję Kościoła, odeszliśmy od jego idei jako przemierzania drogi razem. Stworzyliśmy bardziej instytucję, w której zaczęto akcentować podziały. Powinniśmy wrócić do źródeł. Trzeba się otworzyć, wyjść ze swoich „baniek" i zacząć prowadzić prawdziwy dialog.

Paweł M. i dominikanie. Milczenie czyni współwinnym

Na działania dominikanina, ojca Pawła M., należy spojrzeć nie z perspektywy zakonu, instytucji, obrony dobrego imienia, ale tych, którzy w tej sprawie zostali skrzywdzonym Chrystusem. Innego podejścia do tych spraw nie ma, każda inna droga jest nieewangeliczna.

Reza Aslan: Bóg. Ludzka historia religii

Religia jest przede wszystkim zjawiskiem neurologicznym – przekonuje kognitywistyka. Nie odpowiada jednak na pytanie: dlaczego ludzie uważają, że mają duszę?

Kard. Jean-Claude Hollerich: Boję się fanatycznego katolicyzmu

Kardynał Jean-Claude Hollerich, przewodniczący Komisji Episkopatów Wspólnoty Europejskiej: Konsumpcjonizm i materializm nie dają odpowiedzi na pragnienie poszukiwania szczęścia przez ludzi. Dlatego Kościół powinien teraz wyostrzyć swoje przesłanie.

Laski. Dzieło błogosławionej Róży Czackiej

Niewidoma zakonnica i założycielka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi w Laskach, pierwszej takiej instytucji na ziemiach polskich. Do tego przyjaciółka kardynała Wyszyńskiego, wraz z którym zostanie 12 września beatyfikowana. Róża Czacka dla wierzących będzie osobą błogosławioną, a dla niewierzących może być wzorem i postacią, o której nie wolno zapomnieć.

Nietzsche. Idol lewicy, patron prawicy

Rzeczy, które wydają się najbardziej sobie przeciwstawne, zawierają wiele nieoczekiwanych podobieństw. Tak jest współcześnie z lewicą i prawicą. Spaja ich, możliwe, że nieświadome, odwoływanie się do filozofii Fryderyka Nietzschego.

Zwykła skarga na wojenny ból

Wystarczył prymitywny wirus, aby okazało się, że cała nasza wygoda, cała misterna globalizacja, cała nasza postindustrialna pewność siebie oparte są na równie chybotliwych podstawach jak drewniany most układany przez zwycięskich, ale pijanych saperów.