Ukraińcy polecą dla Wizz Aira

Nie ma co się dziwić, jeśli kupując bilet u węgierskiego Wizz Aira, polecimy ukraińską linią lotniczą SkyUp. W dodatku boeingiem, a nie airbusem.

Publikacja: 14.04.2024 15:51

Ukraińcy polecą dla Wizz Aira

Foto: Adobestock

Węgrzy właśnie wypożyczyli od Ukraińców trzy Boeingi B737. Jeden z nich będzie miał bazę w Warszawie.

Pozostałe dwa boeingi Wizz Air postawi w Bukareszcie. Warszawa, tak samo, jak i stolica Rumunii są dwoma lotniskami, które Wizz Air oszczędza w cięciach wymuszonych koniecznością uziemienia 40 maszyn typu A321 neo w których niezbędne jest serwisowanie silników P&W w 45 maszynach. Wrócą one do floty Wizz Aira w 2025 roku. Linia posiada uprawnienia do wykonywania lotów na terenie Unii Europejskiej oraz w USA.

SkyUp podpisał z Wizz Airem umowę na wypożyczenie trzech B737 z załogami na okres od 1 kwietnia 20224 do 31 marca 2025. W ten sposób węgierski przewoźnik chce choć trochę zmniejszyć braki we flocie podczas tegorocznego sezonu letniego.

SkyUp jest młodą ukraińska linią z wielkimi ambicjami. Powstała w 2018 roku, jest prywatna i należy do tej samej grupy UPfamily, podobnie jak aktywne także w Polsce biuro podróży Join UP! . Przed wojną był to  jeden z największych touroperatorów na rynku ukraińskim.

Przewoźnik przetrwał w niezłej formie pandemię i rozwijał się dynamicznie do czasu, kiedy inwazja zmusiła go  do przeniesienia biznesu poza terytorium Ukrainy. W 2021 roku linia miała 10 samolotów, którymi przewiozła 2,5 mln pasażerów. W planach było dalsze zwiększanie liczby samolotów do 22 w 2022 roku. Ostatecznie udało się ją powiększyć do 15. , które udało się ewakuować z Ukrainy zanim Rosjanie zaatakowali 24 lutego 2022.

Z powodu braku własnego rynku, pomysłem na przetrwanie było zaoferowanie europejskim biurom podróży i innym przewoźnikom usług leasingowych samolotów z załogami i kompletną obsługą oraz ubezpieczeniem (ACMI). W tej formule już latała dla Tunisair, Corendon, HiSky, Tailwind Airlines i FlyEgypt. Ukraińcy stracili dwie maszyny podczas bitwy sił rządowych z rebeliantami na lotnisku w Chartumie, stolicy Sudanu. Sky UP wykonywał tam loty czarterowe.

Dmytro Serouchow, prezes SkyUp teraz nie ukrywa, że dobrą decyzją wtedy, w 2022 roku było utrzymanie zatrudnienia – pilotów, mechaników i personelu pokładowego, co teraz ułatwia prowadzenie biznesu.

Początki na unijnym rynku były jednak bardzo trudne. Sky UP musiała przejść najróżniejsze kontrole i inspekcje, w tym bardzo szczegółową przeprowadzoną przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA). Dopiero potem mogła zacząć operować na wspólnotowym rynku. Niektóre restrykcji pozostały dość długo i np. w krajach bałtyckich, Polsce i Rumunii Sk UP mógł wykonywać jedynie loty czarterowe w region Morza Śródziemnego, Afryki Północnej i na Bliski Wschód.

Ostatecznie jednak po otrzymaniu certyfikatu AOC na Malcie Sky UP może już latać bez ograniczeń.

Węgrzy właśnie wypożyczyli od Ukraińców trzy Boeingi B737. Jeden z nich będzie miał bazę w Warszawie.

Pozostałe dwa boeingi Wizz Air postawi w Bukareszcie. Warszawa, tak samo, jak i stolica Rumunii są dwoma lotniskami, które Wizz Air oszczędza w cięciach wymuszonych koniecznością uziemienia 40 maszyn typu A321 neo w których niezbędne jest serwisowanie silników P&W w 45 maszynach. Wrócą one do floty Wizz Aira w 2025 roku. Linia posiada uprawnienia do wykonywania lotów na terenie Unii Europejskiej oraz w USA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Transport
LOT wraca do zakupów. Polski przewoźnik na krótkiej liście miliardera
Transport
Maciej Lasek: Budowa CPK oznacza koniec Lotniska Chopina na Okęciu
Transport
Kubańskie linie lotnicze uziemione. Argentyńskie firmy odmówiły dostaw paliwa
Transport
Dobry kwartał Airbusa i kolejne problemy Boeinga
Transport
Koniec handryczenia się z liniami lotniczymi. Odszkodowania szybko i online
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?