Handel korzysta z innowacji

Kupowanie przez internet wchodzi na nowy poziom. Do gry wkraczają sztuczna inteligencja i inne nowoczesne rozwiązania.

Publikacja: 28.09.2023 21:30

Handel korzysta z innowacji

Foto: Adobe Stock

Wygoda, oszczędność czasu i wysoka jakość produktów to tylko kilka powodów, dla których coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy, również spożywcze przez Internet. 51 proc. respondentów chętnie korzysta z możliwości zapisywania list zakupów, dzięki którym w prosty sposób może ponownie zamówić sprawdzone produkty – wynika z badania firmy Barbora.

Niemniej sklepy idą zdecydowanie dalej w innowacjach, sięgając także po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jak podaje Mastercard już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 mld dol. Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 mld dol.

Nowe technologie

– Możliwości sztucznej inteligencji są niemal nieskończone. To duża szansa dla firm, ale zarazem duże wyzwanie. Przedsiębiorcy już teraz zastanawiają się, jak włączyć tę szybko rozwijającą się technologię w swój biznes, aby zwiększyć konkurencyjność i efektywność swoich firm – mówi Marta Życińska, dyrektorka generalna polskiego oddziału Mastercard Europe. – Myślimy o sztucznej inteligencji jak o elektryczności: napędza nasze społeczeństwo i stymuluje postęp. Dlatego używamy jej wszędzie, gdzie możemy. Inwestujemy zarówno w ludzi, jak i technologię, aby wspierać rozwój sztucznej inteligencji.

W 2021 r. na całym świecie zgłoszono ponad 140 tys. patentów związanych ze sztuczną inteligencją, co stanowi 14-krotny wzrost w porównaniu z około 10 tys. w 2017 r. Wyniki badań pokazują, że aż 94 proc. liderów biznesu wskazało sztuczną inteligencję za klucz do sukcesu w biznesie. 82 proc. z nich przyznało również, że sztuczna inteligencja zwiększa satysfakcję z pracy i poprawia wydajność.

Coraz częściej handel korzysta też oczywiście z możliwości, jakie dają media społecznościowe. Co miesiąc ponad 1 mld osób odwiedza TikTok, a około 150 milionów z nich przypada na Europę. Trudno się dziwić, że aż 92 proc. użytkowników TikToka podejmuje jakiegoś rodzaju działania po obejrzeniu wyświetlonych im filmów, a 37 proc. kupuje odkryte na platformie produkty lub usługi. W efekcie firmy chcą coraz częściej wykorzystywać ten potencjał.

Nieustannie rozwijamy funkcjonalność naszej platformy, by zaspokajać zmieniające się potrzeby reklamodawców i pokazywać miarodajny udział reklam w rzeczywistym oddziaływaniu marek – mówi Jorge Ruiz, szef marketingu w TikToku.

Innowacje wkraczają także na rynek płatności, co pokazują na przykład stosowane przez firmy najnowsze rozwiązania, np. płacenie za zakupy 30 lub nawet więcej dni po zakupie, czyli tzw. BNPL. Przykładem jest Klarna, która drugi rok działa w Polsce, a z jej usług korzysta już 1,5 mln użytkowników. Ponad 3 tys. partnerów udostępnia taką możliwość w sklepach internetowych i stacjonarnych.

Sposób na zwroty

Początkowo konsumenci korzystali z flagowego rozwiązania – usługi „Zapłać za 30 dni”, ale już w czerwcu 2023 roku Klarna rozszerzyła swoje portfolio o nową metodę płatności „Zapłać w 3 ratach”. Pozwala na rozłożenie kosztów zakupu na trzy nieoprocentowane raty i otrzymanie produktu przed zapłaceniem pełnej kwoty. Do grupy dołączył również Stocard – dostawca usługi pozwalającej konsumentom na gromadzenie wszystkich kart lojalnościowych w jednym miejscu i otrzymywanie spersonalizowanych ofert. Obecnie na rynku polskim Klarna i Stocard mają razem 2,5 mln użytkowników.

– Przez ostatnie dwa lata Klarna dynamicznie rozwija się na polskim rynku, rozpoczęliśmy również ekspansję w Europie Środkowo-Wschodniej. Od roku działamy w Czechach, a od czerwca 2023 także w Rumunii – mówi Łukasz Dwulit, szef Klarna Poland. – Stajemy się liderem w dziedzinie elastycznych metod płatności i planujemy dalszy wzrost i rozwój w kolejnych krajach.

Firmy dzięki technologiom także radzą sobie ze zwrotami, a globalny rynek logistyki zwrotnej ma osiągnąć w 2023 roku wartość około 700 mld dol. Średnio na świecie klienci zwracają 20–30 proc. kupionych produktów, co jest problemem zwłaszcza po zakupach z okazji świąt Bożego Narodzenia czy Black Friday. Nie tylko kosztowne rozwiązania IT pomagają zredukować liczbę zwrotów, zwroty można ograniczyć, stosując różne formy płatności.

– Dla wielu platform e-commerce jest to problem trudny do rozwiązania, ponieważ bardzo często możliwość łatwego i bezpłatnego zwrotu jest jednym z głównych powodów, dla którego klienci w ogóle decydują się na zakup online. Warto więc do niego podchodzić ostrożnie – mówi Daniel Malinowski, zarządzający fintechem Mokka.

W Polsce konsumenci znają swoje prawa, jeżeli chodzi o zwrot produktów. Są też świadomi rozwiązań, które może oferować firma, by zwrot był jak najłatwiejszy: oczekują darmowych zwrotów, zwrotów w stacjonarnym punkcie sprzedaży, przez paczkomat lub kuriera.

Wygoda, oszczędność czasu i wysoka jakość produktów to tylko kilka powodów, dla których coraz więcej Polaków decyduje się na zakupy, również spożywcze przez Internet. 51 proc. respondentów chętnie korzysta z możliwości zapisywania list zakupów, dzięki którym w prosty sposób może ponownie zamówić sprawdzone produkty – wynika z badania firmy Barbora.

Niemniej sklepy idą zdecydowanie dalej w innowacjach, sięgając także po rozwiązania oparte na sztucznej inteligencji. Jak podaje Mastercard już w 2021 r. globalny rynek sztucznej inteligencji wart był 60 miliardów dolarów. Do 2028 r. jego wartość ma przekroczyć 420 mld dol. Co więcej, na przestrzeni ostatniej dekady inwestycje korporacyjne w sztuczną inteligencję wzrosły 13-krotnie, osiągając poziom 190 mld dol.

Pozostało 84% artykułu
Analizy Rzeczpospolitej
Wydatki na technologie i wojna cenowa wyzwaniami dla sektora
Materiał partnera
Może nie trzeba będzie zapłacić?
Materiał partnera
Siła kompleksowego wsparcia pracowników
Analizy Rzeczpospolitej
Cyfrowa rewolucja w procesach kadrowych
Analizy Rzeczpospolitej
Coraz więcej technologii i strategii
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO