Zwolnienia z akcyzy od samochodów. Kogo będą dotyczyć? MRiT szykuje deregulację

Samochody osobowe do testów w centrach badawczo-rozwojowych mają być zwolnione z akcyzy.

Publikacja: 14.04.2024 04:30

Zwolnienia z akcyzy od samochodów. Kogo będą dotyczyć? MRiT szykuje deregulację

Foto: AdobeStock

W ramach szykowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii deregulacji przepisów dla przedsiębiorców planowane są także ułatwienia podatkowe. Jedno z nich rozszerza ulgę w podatku dochodowym na badania i rozwój, a kolejne dotyczy akcyzy.

Akcyza na samochody: rezygnacja przy celach badawczych

Ma ono dotyczyć samochodów osobowych, które będą wykorzystywane do celów badawczych w ramach prowadzonej działalności badawczo-rozwojowej. Z tego udogodnienia mogłyby skorzystać tylko centra badawczo-rozwojowe działające zgodnie z ustawą o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej.

Czytaj więcej

Hybrydy plug-in zwolnione z akcyzy do 2029 roku. Sześć lat dłużej niż planowano

Dodatkowym warunkiem ma być zarejestrowanie takiego samochodu w szczególny sposób. Wymagana będzie bowiem tzw. rejestracja profesjonalna, przewidziana dla przedsiębiorców zajmujących się produkcją, dystrybucją lub badaniem pojazdów.

Prawo o ruchu drogowym przewiduje, że decyzja o profesjonalnej rejestracji pojazdów jest wydawana najdłużej na jeden rok. Centrum badawczo-rozwojowe będzie musiało uzyskać zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy z urzędu skarbowego po przedłożeniu dokumentu potwierdzającego rejestrację profesjonalną.

Największe oszczędności z tytułu wykorzystania tego zwolnienia dotyczyłyby aut osobowych o pojemności silnika powyżej 2000 ccm.

Akcyza na samochody: korzyści dla centrów motoryzacyjnych

Stawka akcyzy dla takich samochodów wynosi bowiem niemal jedną piątą ich wartości – 18,6 proc. Samochody z mniejszymi silnikami podlegają stawce 3,1 proc., a hybrydowe – zależnie od rodzaju i pojemności silnika – 9,3 proc. lub 1,55 proc. Przypomnijmy, ze samochody z napędem w pełni elektrycznym i wodorowym są zwolnione z akcyzy.

Korzyści dla motoryzacyjnych centrów badawczo-rozwojowych mogą być nawet większe niż tylko te wynikające z niepłacenia akcyzy. Jeśli bowiem takie centrum spełni wszystkie warunki przewidziane dla zakupów na cele badań i rozwoju (B+R), to skorzysta też z ulgi w podatku dochodowym.

Jak zauważa Agnieszka Kisielewska, doradca podatkowy w MDDP, taka podwójna korzyść byłaby możliwa, choć dotyczyłaby wyłącznie podmiotów posiadających status centrum badawczo-rozwojowego. – Niewykluczone, że mogą zostać określone dodatkowe warunki, by przeciwdziałać nadużyciom w korzystaniu z tej ulgi, np. ewidencja przebiegu na wzór tej stosowanej do pełnego odliczenia VAT od aut osobowych – sugeruje ekspertka.

Etap legislacyjny: konsultacje publiczne

Czytaj więcej

Podatek - widmo od samochodów warunkiem KPO

W ramach szykowanej przez Ministerstwo Rozwoju i Technologii deregulacji przepisów dla przedsiębiorców planowane są także ułatwienia podatkowe. Jedno z nich rozszerza ulgę w podatku dochodowym na badania i rozwój, a kolejne dotyczy akcyzy.

Akcyza na samochody: rezygnacja przy celach badawczych

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
Słynny artykuł o zniesławieniu ma zniknąć z kodeksu karnego
Prawo karne
Pierwszy raz pseudokibice w Polsce popełnili przestępstwo polityczne. W tle Rosjanie
Podatki
Kiedy ruszy KSeF? Ministerstwo Finansów podało odległy termin
Konsumenci
Sąd Najwyższy orzekł w sprawie frankowiczów. Eksperci komentują
Podatki
Ministerstwo Finansów odkryło karty, będzie nowy podatek. Kto go zapłaci?
Materiał Promocyjny
Co czeka zarządców budynków w regulacjach elektromobilności?